- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
266

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mod Livets hæmmende Magter, dets Fald eller Nederlag i Kampen
skildret i et Billed, der bevæger til end dybere Medfølelse *),
naar man mindes, at Beethoven skrev denne Symfoni ikke længe
efter Heiligenstadt-Testamentet, af hvis kæmefulde Ord mangt et
kunde staa som Motto til Eroicas Toner. Beethoven er — sig selv
ubevidst — den grand uomo, hvis Heltekvad og Sørgemarsch
Symfonien udsynger.

Men naar dette er Tilfældet, staar man lidt raadvild overfor de
følgende Dele af Symfonien: Scherzoen og den første Halvdel af
Finalen; — det synes som om Beethoven har sluppet sit Værks
Hovedtanke og først er vendt tilbage til den ved Finalens sidste
Halvdel, der danner en stoltsvungen Helte-Apotheose. De
mellemliggende Afsnit har været Genstand for talrige Fortolkninger, der
oftest har søgt at bringe dem i Harmoni med Symfoniens Hovedidé
enten ved at indsnævre denne unaturligt som Marx*) gør det eller
ved ganske vilkaarlige og saare mærkelige Udlægninger som
allersenest Felix Weingartners3).

Naar man vil være ærlig, maa man imidlertid erkende, at
Eroica mangler det fulde Helhedspræg, idet Scherzoen og de
første af Finalens Variationer over et Thema, som Beethoven
tilmed før havde benyttet4), falder daarlig i Traad med Symfoniens
Idé og bryder dens Stemning — den musikalske Værdi selvfølgelig
ufortalt.

l) Jfr. hei ved Rich. Wagners „Programmatische Erläuterungen zu B.s heroische
Symphonie”.

*) Marx vi] henføre hele Symfonien til Krigshelten og ser da i Scherzoen
Larmen og Lystighed paa Lejerpladsen; men selv ved en saadan
Begrænsning af Symfoniens Idé falder denne Lystighed umiddelbart efter Heltens
Fald lidt mærkværdig.

3) Weingartner, der har det samme videre Syn paa Symfonien som her er
fremsat, vil i Scherzoen se: Et Billed af de Mennesker, der løber om kun
beskæftigede med sig selv, som med en Spøg eller med Ligegyldighed gaar
det Ophøjede forbi eller i det højeste mindes det med en tonende Fanfare
(se den iøvrig interessante Bog: „Die Symphonie nach Beethoven”).

*) Themaet er oprindelig Basstemmen i denne Sats af Prometheus-Musiken:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0286.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free