- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
271

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

besøg. Naar nu hertil kom, at Udførelsen, navnlig for
Mandsrollernes Vedkommende lod meget tilbage at ønske, forstaar man,
at Fidelio ikke blev nogen Sukces trods Anna Milders (senere
Hauptmanns) udmærkede Fremstilling af Fidelios Rolle, hvilken
Beethoven havde skrevet for hende.

Opførelsen havde imidlertid ogsaa belært Beethovens Venner
om, at hans Partitur var for omfangsrigt og vidtspundet til at
holde Interessen vedlige, og Fyrst Lichnowsky søgte da at overtale
Beethoven til at foretage de nødvendige Forkortelser. „Omendskønt
Beethovens Venner var fuldstændig forberedt paa en Kamp med
ham, havde de dog aldrig set ham i s aa dan en Ophidselse, og
uden den fine, svagelige Fyrstinde, der var som en anden Moder
for Beethoven og anerkendtes som saadan af ham, vilde hans Venner
vistnok aldrig være naaet til noget Resultat i dette i og for sig
tvivlsomme Foretagende." (Tenoristen Rockels Beretning)1). Da Sagen
imidlertid var bragt i Orden og Forkortelserne fastslaaede, var ingen
gladere end Beethoven.

Operaen var oprindelig i tre Akter; nu blev den indskrænket
til to, idet hele Numre gik ud og andre blev beskaarne. Og
hvad der skulde faa endnu mere Betydning: Beethoven
komponerede en ny Ouverture: den berømte, der nu kaldes Leonore-Ouver-

ture Nr. 3 (i C- dur). I denne Skikkelse opførtes Fidelio den
29. Marts 1806. Denne Gang blev Operaen optaget med stor
Velvilje fra Publikums Side og Besøget i Theatret var ogsaa særdeles
godt — de to Gange den spilledes. Thi oftere kom Fidelio ikke
paa Repertoiret ved denne Lejlighed. Grundene dertil, der berettes
forskelligt* i 2), synes nærmest at maatte søges hos Beethoven selv.

Fidelio hvilede nu i hele otte Aar. Det var da tilfældige
Omstændigheder, der foranledigede Genoptagelsen. Nogle Sangere
ønskede at benytte den til deres Beneficeforestilling og bad
Beethoven, der paa den Tid, som vi senere skal se, var særlig populær

i Wien, om Tilladelse dertil. Denne vilde han dog kun give paa
den Betingelse, at Operaen underkastedes endnu en Omarbejdelse.

’) Se Thayer, II, p. 294.

2) Ifølge en Beretning havde Beethoven, hvis Mistænksomhed jo let vaktes, faaet.
den Tanke, at man bedrog ham med Hensyn til Tantiémen, paa hvilken
han havde gjort særlig og maaske urigtig Regning. I sit Raseri tog han
da Partituret tilbage. Efter Breunings Angivelse kvar det Beethovens Fjender,
deriblandt navnlig Theaterfolk, hvem hans uforbeholdne Ytringer havde
krænket, der ved Chikanerier foranledigede, at Fidelio henlagdes.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0291.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free