- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
279

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

0 Gud lad mig finde den, der kan bestyrke mig i Dyden og som
kun tilladt er min.“

Maaske staar det hermed i Forbindelse, at Beethoven i
Slutningen af 1807 ansøgte Hoftheater-Direktionen om en Stilling som
Theaterkomponist for, som han anfører i sit udførlige Andragende,
„at kunne leve helt for sin Kunst, medens han hidtil har
maattet kæmpe med Vanskeligheder af alle Slags. For ham har
ikke Brøderhverv, men meget mere Interesse for Kunsten
været Ledetraad paa hans Vej mod højere Idealer og mod
Fuldendelse." Beethoven tilbyder derhos at levere „aarlig en stor
Opera samt gratis en lille Operette (!) eller et Divertissement, Kor
eller Lejlighedsstykke efter Direktionens Ønske og Behov".

Fra Direktionen modtog Beethoven et Afslag1), og med Therese
Malfatti kom det senere til et Brud. Grunden hertil er ikke bekendt,
men Nohl kan vel have Bet i sin Formodning om, at den heftige,
uberegnelige Beethoven selv har fremkaldt det. Om hans oprørte
Sindsstemning vidner Brevet til Vennen: „Din Meddelelse styrtede
mig fra den højeste Henrykkelses Begioner dybt ned i Afgrunden.
Er jeg da intet andet end din eller de andres Musikus? Saaledes

1 det mindste maatte jeg udlægge det . .. Nej kun Saar bringer
Venskab og lignende Følelser mig. Saaledes være det da, for dig
stakkels B. gives der ingen udvortes Lykke; du maa skabe dig alt
i dig selv: kun i den ideale Verden finder du Venner. Jeg beder
dig, for at berolige mig, sige mig, om jeg selv har forskyldt Dagen
igaar..."

Kendskabet til disse Beethovens Livsforholdl 2 * * 5) letter os
For-staaelsen af de paa denne Tid komponerede Værker.

l) Beethovens Forhold til Theateret afbrødes ikke med dette Afslag; selv om
det aldrig senere førte til nogen Operakomposition, satte det dog saa be-

tydningsfulde Frugter som Musiken til Goethes Egmont (1810), til Kotze-

bues Festspil: Athens Ruiner (1812), hvori de i Beethovens Produktion

meget mærkelige, østerlandsk farvede Marsch og Dervischkor, endvidere
Musik til samme Forf.s Pesther-Skuespil König Stephan, Slutningskoret af
Treitschkes Sangspil Gute Nachricht („Germania, Germania“) 1814, Musik
til Dramaet „Leotiore Prohaska* (1814), Slutningskor til Treitschkes Sangspil
Die Ehrenpforte („Es ist vollbracht“) og endelig Ouverture, Ballet og
Slutningskor til „ Weihe des Hauses‘ ved Aabningen af Josephstädler-Theateret
(1822).

5) Hvortil endnu kan fojes, dels at Beethovens økonomiske Stilling atter
bedredes, efter at han var traadt i Forbindelse med de store Musikforlæggere
Clementi og Simrock — dels et paa Partituret til Rasumowsky-Kvartetterne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free