- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
283

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

deraf. Symfonien i B-dur er da ogsaa et fuldstøbt Kunstværk, der
vel ikke rummer det sjælelige Indhold som Eroicn eller
c-moll-Symfonien, men som dog (navnlig ved sin skønne Adagio) peger
langt ud over den Aandssfære, i hvilken den anden Symfoni er
undfanget1). Men den Omstændighed, at Beethoven en Tid lang
lod e-moK-Svmfonien hvile for den i B-dur, betyder selvfølgelig ogsaa,
at der for en Stund var kommet Fred, Glæde, næsten Munterhed i
hans Sind — da han skrev denne frejdige Symfoni, saa han Verden
i det lyseste Hys! Og endnu "hiénger B-dur-Symfonien sikkert
sammen med Haabet om at vinde Publikums Gunst og tjene Penge,
thi fraset Adagioen og enkelte overraskende Indfald i den første
Sats maa denne gennemsigtige, melodirige Symfoni have haft let
ved at fange Opmærksomheden.

Da saa alt Haab paa ny ramler sammen for Beethoven, da
„der for ham ikke er anden Lykke end den, han selv skaber sig
i sin ideale Verden", og da han har øvet og styrket sine Kræfter
og føler sig fuldtud sikker paa sin Evne til at tumle sine længe
gemte storslaaede Idéer — da skriver Mesteren sin ..Skæbne-Sym fon i “.

Saaledes kalder jo Beethoven selv det berømte Værk. Hans
sikkert authentiske, men rigtignok langt senere Udsagn om
Symfoniens første Motiv til Schindler lyder: „Saaledes banker Skæbnen
paa Døren". Og Symfonien bringer uvilkaarlig i Erindring Ordene
i hint Brev til Wegeler: „Jeg vil gribe Skæbnen i Struben". Disse
Ord og den stolte Sætning i et Brev til Vennen Zmeskall: „Kraft
er de Menneskers Moral, der udmærker sig fremfor andre" — kunde
ret vel staa som Motto over c-woIGSymfonien.

Symfonien1 2) betegner den højeste Udvikling,
Instrumentalmusiken hidtil havde naaet. Indholdet er lige saa mægtigt som
Eroicas — medens det i denne var en ydre Begivenhed, der havde
inspireret Kunstneren, er c-woW-Symfonien ene en Frugt af indre
Røxelser^og Kampe_— og Udførelsen af de storslaaede Idéer præges
af en kunstnerisk Energi og en storslaaet Fantasi, som ingen
Musiker hidtil havde ejet, og er dog saa forbløffende simpel. Thi
det var her lykkedes at frembringe et Værk, der var støbt i en
fast og tæt Støbning, hvor hver Takt betød noget for sig og

1) Ogsaa i instrumental Henseende er FS-dur-Symfonien, der udmærker sig ved
stor Klangskønhed, Klarhed og Aandrighed — et Fremskridt selv fra Eroica.

2) Med Hensyn til den detaillerede Analyse af dette Storværk henvises til de
ved Kapitlets Begyndelse citerede Biografier og æstetiske Skrifter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free