- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
314

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Værk, i hvis „Toneleg“ en af Verdens største Aander har indtryllet
(,eingeheimniszt“) al sin dybe Livserfaring, har udladet hele sit
Væsens Kraft og Lidenskab. Paa den anden Side bør man vistnok
vogte sig for at sætte altfor svævende oversanselige Begreber i
Bevægelse i Anledning af denne Symfoni og dens mærkelige
Stigning i Finalen. Symfoniens Idé turde være i ret god
Overensstemmelse med de ideale Begreber, der fyldte Menneskene i dette
Aarhundredes Begyndelse: Humanitetsidéen. Menneskekærlighed,

Troen paa Menneskeværd, Drømmen om Menneskelykke. Men disse
Idéer, der som fremhævet i Kap. IV ogsaa bevægede Mozart, da
han skrev Tryllefløjten1), faar i Symfonien et langt mere gribende,
storslaaet, omfattende Udtryk end i noget andet Toneværk før —
og man kan tilføje, senere. Seid umschlungen Millionen — er
Kærnen i Symfoniens Tanke. Fra Idéens Side er dens Højdepunkt
naaet der, hvor dette Motiv kontrapunktisk er sammenslynget med
Motivet Frende, schöner Gutterfunken:

Beethoven har her gennem Tonekunsten villet fremstille
Menneskekærligheden som Grundlag for Menneskelykken, bærende denne paa
brede og sikre Skuldre. Tonerne ligesom knytter de to Begreber
uløselig til hinanden og aabenbarer Beethoven — en af
Menneskehedens største Aander — som den mægtige Kunstner, det varmt
følende Menneske og den dybe Tænker.

Gangen i Symfonien er i store Træk denne: Ud fra de først
anslaaede anelsesfulde, kaoslignende tomme Kvinter vrider sig løs
det mægtige trodsige Motiv:

fa gp- i II r 1 « -0- t » ’ • 0- -0-—
- -1 *- :r 4 i
TF IT S r
JL br * m m f 0 * ’ . ’ L £—0 i -









*) Det er værd her at gøre opmærksom paa, at ogsaa Beethoven var Frimurer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free