Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
hurtig bukkede under for: vældigt, oprivende aandeligt Arbejde,
en næsten hvileløs Produceren, der ofte tog Nattens Timer til Hjælp,
i Forbindelse med en uregelmæssig og stadig vekslende Livsførelse.
„Det er imidlertid kun Kødet og Knoglerne, der ejer denne fysiske
Kraft. Hans Nervesystem er i højeste Grad følsomt, ja næsten
sygeligt", og alle Beretninger om Beethovens Væsen selv ved en ringe
Sindsbevægelse og end mere da under Frembringelsens Højtryk1),
vidnet-om den umiddelbart frembrydende voldsomme Kraft, der var ham
ejendommelig. Stadig læser vi om hans „rasende", „opfarende"
Optræden og Udtalelser, vi har hørt om hans „Raptus", kender hans
hæftige Venskab og Fjendskab, hans glødende Kærlighedstrang, hans
oprivende Selvanklager, hans ubændige Kaadhed og hensynsløse Trods.
Der er i alt dette noget „titanisk", som man har kaldt det, et
Overskud af aandelig og legemlig Kraft. I de rigeste Undfangelsens
Tider river Udfoldelsen deraf Beethoven aldeles utøjlet med sig,
hæver ham op til den „Erdenentriicktheit", om hvilken Schindler
taler, eller driver ham bort fra alle daglige Omgivelser, bort fra
Menneskenes Samfund ud i den store Natur, hvor der er Plads til at
røre Lemmerne og drage Aanden helt ud2), og mest begejstrede
denne Natur da -— meget betegnende — Beethoven, naar han i den
mødte en tilsvarende umiddelbar Magtfuldhed som den, der boede
i hans eget Indre: naar Elementerne rasede i Storm og Uvejr.
Beethovens Væsen er — som vi straks skal se — vel ikke
ud-tømt i denne ene Egenskab. Men den, der følger de skabende
Musikeres Historie, vil erkende, at dette er et ret lønnende
Synspunkt at betragte Beethoven fra, fordi denne Egenskab: den
umiddelbart frembrydende Kraft, der har Maalet i sig selv, er
‘) I hvilken nervøs Ophidselse Beethoven ofte hensattes, naar han producerede,
fremgaar af Schindlers Beretning om, at han i lange Tider havde staaende
i sin Arbejdsstue en Balje fuld af Vand, i hvilken han for at køle sin
ophedede Hjærne jævnlig dukkede sit Lovehoved. En Fremgangsmaade, der
iøvrig til Tider bragte ham i Kollision med de nedenunder boende, til hvem
Vandet sivede ned gennem Loftet efter disse Vandbade.
2) Levende skildres Beethovens Færd i slige Stunder af Maleren Klöber
(jfr. Frimmel: Neue Beethoveniana): „Ofte mødte jeg paa mine
Spasere-ture i Mödling Beethoven med et Nodeblad og en Stump Blyant i Haanden;
ofte blev han staaende ligesom lyttende, saa sig rundt omkring og optegnede
saa sine Noder ... en (lang saa jeg ham klatre med megen Besvær op paa
en Høj ligeoverfor mig, med den bredskyggede graa Hat under Armen; da
han var naaet derop, kastede han sig saa lang han var under et Fyrretræ
og stirrede længe op i Luften."
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>