Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
SJETTE KAPITEL.
Haydns og Mozarts Samtidige. — Klaverspillets Udvikling. — dementi —
Dussek. — HummeL — Hammerklaveret.
l/et er i de foregaaende Kapitler, i hvilke de geniale Wienske
Instrumental-Komponisters Gerning fremstilledes, ofte fremhævet,
hvor brydsom deres Kunstnerbane var. hvor lidet Samtiden forstod
at værdsætte dem, og hvor jævnlig disse Mestre sattes i Skygge af
andre Musikere. Hvem var da disse Musikere, der lettere vandt
Samtidens Øre med en Haydn, Mozart og til dels en Beethoven?
Hvem var det med andre Ord der i denne Periode tilfredsstillede
Tysklands, særlig Wiens brede Publikums Trang til Musik?
Musikhistorikerne forbigaar ofte helt disse Musikere eller helliger
dem blot en lejlighedsvis Bemærkning. Det vilde nu heller ikke
lønne sig indgaaende at beskæftige sig med dem — thi Sandheden
tro maa man indrømme, at synderlig absolut Værdi eller Interesse
har deres Livsgerning ikke. Men alligevel turde det være berettiget
at ofre ogsaa dem et Afsnit i denne Fremstilling. Ogsaa de har
løst deres Mission, og om den end har været beskeden, har de dog
ikke virket forgæves. Af denne Grund, og ikke fordi de en kort Tid
kunde fordunkle de store Genier, bør vi et Øjeblik dvæle ved dem.
Disse Mænds Fortjeneste er den, at de har fortsat og bevaret
den fra Haydn udgaaende Bestræbelse efter at popularisere Musiken.
Haydn bevarede, som vi alt har fremhævet, stadig det fra
Folke-musiken stammende Drag i sin Musik. Mozart opgav ikke helt dette
Grundlag, og Beethoven tog meget ofte sit Udgangspunkt derfra, men i
sine betydeligste og navnlig i sine senere Kompositioner gik den
sidstnævnte Mester Veje, der førte ham langt bort fra det folkelige og op i
Sfærer, der endnu den Dag er de læge Musikyndere fremmede og
saa meget mere maatte være det i hans Levedage.
Musikhistorisk set har da ogsaa de Musikere deres Betyd-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>