Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Et slaaende Vidnesbyrd om, hvorledes disse Musikere værdsættes af Datiden!
Og det var denne samme Mand, der dristig hen erklærede, at Ouverturen til Don
Juan utvivlsomt var et meget kønt Stykke, men at det var fuldt af Fejl!
Haydns Konkurrent i London, Ignaz Pleyel (1757—1831), var Søn af en
fattig Skolelærer i Ruppenthal ved Wien, men blev ved Bistand af forskellige
Adelskredse sat i Stand til at gøre grundige Musikstudier. Saaledes var han da
ogsaa i hele fem Aar Elev af, ja i Pension hos Haydn. Pleyels store og meget
Fig. 72. Adalbert Gyrowetz.
populære Produktion havde skaffet ham et saadant Ry, at han, som vi har set,
kaldtes til London til Kappestrid med sin Lærer og Plejefader. Senere
grundlagde han i Paris en Musikhandel og den snart saa ansete Pleyelske
Pianofortefabrik og naaede saaledes i Modsætning til sine førnævnte Fæller tidlig at blive
en velstaaende Mand, der i sine sidste Aar helt opgav Musikerstillingen.
Endelig Franz Krommer, født i Mähren 1760, død i Wien 1831 som
Koze-luchs Efterfølger i Hof kapelmesterstillingen, en Komponist hvis Kvartetter og
Kvintetter Samtiden salte højt, og som endnu omtales med stor Anerkendelse i
Riehls Mus. Charakterköpfe, 3die Bd.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>