- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
357

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sine første Studier havde Clementi gjort i Italien, men da han
i en tidlig Alder kom til England, lærte han der Handels, Phil. Em.
Bachs og senere den unge Haydns Kunst at kende. Denne
Omstændighed fik naturligvis Betydning for hans Udvikling — og denne
dobbelte Indflydelse spores — ikke uligt Forholdet hos Mozart — i
hans Frembringelser, i hvilke en vis flydende Melodiøsitet og en

Fig. 73. Muzio Clementi.

pathetisk Stil er forenet med grundige Kundskaber og Alvor i
Udarbejdelsen.

Som Klaverspiller lagde Clementi oprindelig afgørende Vægt paa
Fingerfærdigheden og var navnlig en sand Virtuos i Terts-Sekst- og
Oktavspil, senere var det rent musikalske Udtryk og et bredt
sangbart Foredrag ham vigtigere. — Som Klaverpædagog havde han
den største Betydning. Hans Sonater er tildels Studieværker og
hans Gradus ad, Parnassum et Undervisningsværk, der har haft
overordentlig Indflydelse paa Klaverspillets Udvikling. Han lagde Vægt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free