- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
379

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lærdom der gjorde, at Schubert, da hans Stemme-Overgang indtraf
(1813), foretrak at benytte Lejligheden til at slippe ud af den i
Forbindelse med Hofkapellet staaende Konviktskole fremfor at gøre
Brug af Retten til at bevare sin Friplads der endnu i et Aar.
I Konviktet havde Schubert faaet en fortrætfelig, almindelig
Musik-Opdragelse. Der spilledes ikke blot Kammermusik, men hele
Symfonier, endog Beethovenske kom til Opførelse, og lejlighedsvis kunde
det hænde, at Schubert, som den ypperste Elev, maatte overtage
Ledelsen af Orkestret. Samtidig gav han sig i sine Fritimer uden
Hensyn og Skranker hen til sin Kompositionstrang, paa hvilken
kun Manglen af tilstrækkeligt Nodepapir undertiden satte Dæmper!

Da Konvikttiden var forbi, vilde Schubert, ægte romantisk, leve
frit og ubundet for sin Kunst og tog derfor Ophold hos sin Fader,
hos hvem han blev en Slags Hjælpelærer, hvad dog næppe lagde
meget Beslag paa hans Tid og Tanker; naar disse var optaget af
Musiken, skal Schubert ikke have været nogen blid eller let
omgængelig Lærer. Allerede fra hans sjette og ottende Aar berettes
der om en Klaverkoncert og Symfoni, og fra Konvikttiden stammer
bl. a. en vidtløftig Klaver-Fantasi for fire Hænder (Leichenfantasi)
og de første Sange: Hagars Klage og Der Vatermörder, begge
komponerede 1811. To Aar senere paabegyndte Schubert, der
valen ivrig Gæst i Operahuset og navnlig sværmede for Glucks, Mozarts
og Cherubinis Operaer, sit første sceniske Værk: Musiken til Kotzebues
Drama Des Teufels Lustschloss; til samme Aars Frembringelser hører
Sange som Sehnsucht1), Elysium., Thekla1), Ein Geisterstimme,
Der Taucher, alle til Schillers Tekster. Efter at være blevet fri
for Skolens Tvang søgte Schubert sig endnu større Opgaver.
Aaret 1814 bringer foruden en Messe og hele tre Strygekvartetter
talrige Sange, navnlig til Tekster af den da yndede Digter Matthisson;
det følgende Aar ikke mindre end syv Opera- eller
Theater-Komposi-tioner (tildels dog kun Fragmenter) foruden et Par Messer, af hvilke
den omfangsrige, smukke Messe i G-dur blev skrevet i fem Dage, to
Symfonier, en Strygekvartet og dertil endnu omtrent et Hundrede
Sange, deraf alene 45 til Goethes Tekster, blandt hvilke de senere
bekendte Ich denke Dein, Meeresstille, Haidenröslein, Erster Verlust,
Rastlöse Liebe, An den Mond.

Blandt Sangene, der betegner det høje, kunstneriske
Standpunkt, den unge Musiker allerede da stod paa, møder vi imidlertid i
Disse to Sange blev iøvrig senere omarbejdede.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free