- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
393

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

er, der bevislig er frembragte som i legende Improvisation. Og
taler det ikke for en slig clairvoyant Skaben, naar Schubert
selv ikke genkender en af sine egne for ikke længe siden
komponerede Sange, men hilser Foredraget af den med Udbrudet:
„Das Ding is’ ni’t uneb’n/“ — —

Just denne uforklarlige Lethed i Frembringelsen har sikkert
bidraget til, at Schuberts Musik — eller dog den langt overvejende
Del deraf — har holdt sig saa forunderlig frisk, ny og ung.

Ung_er Schubert først og fremmest i sin Kunst — han er
selve Ungdommen blandt de klassiske Mestre. Om Mozart var død
i Schuberts Alder, havde vi ikke ejet Don Juan, ikke Tryllefløjten,
ikke de tre berømte Symfonier — og dog er Mozarts „tidlige" Død
ofte nok og med Rette blevet beklaget. Hvor ung en Mester var
da ikke Schubert! Selve Mozarts Barndoms- og Ungdomsoperaer
har flere gammelkloge Træk end Schuberts hele Produktion. Schubert
ejer og bevarer, saa længe han lever, Ungdommens Oprindelighed,
dens Friskhed og Frejdighed, dens Trang til at meddele sig; han
har som Ungdommen Hjærtet paa Læberne, har let ved at begejstres
og Hang til at sværme. Ungdommeligt er ogsaa det Træk,
aJStcrn-ningen er altbeherskende i Schuberts Musik, derfra Lyrikens, det
melodiskes saa ubetingede Overvægt ogsaa i hans
Instrumentalmusik. Ungdommelig er endelig Schuberts undertiden altfor store
Bredde og Vidtløftighed, der ikke just betyder en stigende Fylde i
Indholdet (idet den ofte stammer fra overflødig Transponeren af
Satserne). Af en saa ung Musiker tør man vel ikke forlange Mesterens
dybe Tankefylde, plastiske Form og knappe Logik. Men med sine
Frembringelsers Fantasifuldhed, Inderlighed, musikalske Vellyd,
duftende, rigt strømmende Melodik og aandfulde, farverige Harmonik

«- ’ ’ .... —“-W "IIIIIWI “

staar Schubert ikke tilbage T’or de store Wiener-Mestre.

Paa den anden Side har Schuberts Musik — ligesaa meget i
Kraft af Tidens Aand som ifølge direkte Paavirkning — en vis
Berøring med Beethovens gennem dens uforfalskede menneskelige
Præg. „Han har Toner for de fmeste Følelser, Tanker, ja
Begivenheder og Livssituationer. Saa tusindfoldig som Menneskets Digten
og Tragten brydes, saa mangfoldig er Schuberts Musik“ (Schumann).
Han udsynger som Beethoven alt hvad der rummes i hans unge
Sjæl, alt hvad der bevæger hans følsomme Hjærte eller hvad
hans sunde lyse Forstand er optaget af. Men til Beethovens
dybtgaaende aandelige Arbejde, til hans Selvkritik og energiske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0417.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free