Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Grétrys Musik snart altfor fattig og spinkel. Man ønskede at
bevare dens Enkelhed og Folkelighed, men stræbte at give den større
musikalsk Interesse.
Imidlertid foregik denne Udvikling kun langsomt, og navnlig
var den Periode, der kan betegnes som Revolutionstiden saa temmelig
en Stilstandstid for Opera-comiquen. Ganske vist dyrkedes den —
næsten uafbrudt — i disse bevægede Aar, og blandt dens
Komponistnavne tælles ikke blot de ældre berømmelige som Grétry,
Gossec, d’Alayrac, men ogsaa talrige nye dukker op og blandt
Fig. 91. Operabygningen i Rue Feydeau c. 1800.
dem enkelte, der skulde blive endnu berømtere som Méhul,
Cheru-bini og Boieldieu, men i Hovedsagen virkede Operaen under saa
ugunstige Kaar, at der ikke kunde blive Tale om nogen Udvikling.
Den franske Revolution tog Theatrene i sin Tjeneste. Dermed
aftager deres kunstneriske Betydning samtidig med, at den
kulturhistoriske stiger. Man imødekom Franskmændenes Theaterlyst ved
(1791) at frigive Theaternæringen, men Konkurrencen førte til, at en
Mængde af de saaledes oprettede Theatre maatte lukke snart igen
— som det hed i en lystig Kuplet: Aabnet Fredag, stanset Lørdag,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>