- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
410

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lukket Søndag — og om nogen Højnen af Smagen blev der ikke
Tale ved denne folkelige Foranstaltning, der forøvrig ved Siden af
den gamle Opera-comique i Rue Favart fremkaldte en Konkurrent i
Rue Feydeau, der bestod indtil 1801, da begge Selskaber forenedes,
men forøvrig hele Tiden betragtedes som et mistænkeligt
Tilholdssted for „Aristokraterne."

I Theatrene udkæmpes eller rettere fortsættes de politiske Kampe.
Orkestret maa paa Forlangende skiftevis spille Vire Henri quatre og
Ca ira. Og da Mdm. Dugazon i Operaen Les évenements imprévus
synger sin Replik:

J’aime mon maitre tendrement!

Ah! Combien j’aime ma maitresse!

med Haanden paa Hjærtet og tydelig Henblik paa den
tilstedeværende Dronning, jubler Aristokraterne, men Jakobinerne springer
op paa Scenen og er ikke langt fra at kvæle Sangerinden, alt mens
de forlanger (Ja ira spillet.

Disse Begivenheder stammer, som man vil se, fra Revolutionens
første Aar, inden Republiken blev erklæret. Da denne Omvæltning
er sket, bliver Operaens og de øvrige Theatres Kaar snarest værre
endnu. Med den aller omhyggeligste og den aller smaaligste Omhu
vogter Republikens Herrer, Velfærdskomitéen, paa, at der i Theatret
intet forekommer, der kan hentyde til de tidligere Tingenes
Tilstand eller udsætte den bestaaende for Farer. Operaen er i
Virkelighed, langt mere end en Kunstanstalt, en Art Klub, hvor man
mødes henad Aften for at finde Adspredelse efter de bevægede Dage,
men stadig har i Erindring, at det gælder ogsaa her at lægge sit
patriotiske Sindelag for Dagen. Derfor afbrydes Sangeren midt
under Forestillingen og tvinges til at synge de republikanske Sange,
der staar anført paa de meget benyttede Sedler, som rækkes dem
fra Tilskuerpladsen. Derfor forsynes Opera-comiques Frontespice
med Indskriften: Egalité, Fraternité, Unité, Indivisibilité de la

Republique, ou la mort. Derfor gives der gratis Forestillinger Par
et pour le peuple. Derfor maa det gamle, gode Repertoire vige for
Uhyrligheder som La Cause et les Effets ou le Reveil du peuple en
1789 — en Opera-comique i fem Akter! Derfor tilstedes Oplæsning
af Sejrsbulletiner fra Grænsen midt under Forestillingen. Derfor
endelig modtages den Skuespiller, der fra Scenen har en ligegyldig
Meddelelse at give med truende Brøl, da han bruger de gamle
Betegnelser Messieurs, Demoiselles og Madames og redder sig kun ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free