- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
412

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gang efter Gang hindrede selve Forestillingerne. Enhver af de
verdenshistoriske Begivenheder, af hvilke det vrimlede i Paris i disse
Aar, nødte til at slaa Kontraplakat, Relache, ofte Dage i Rad,
undertiden en enkelt Aften (eller Eftermiddag, thi Forestillingerne
tog deres Begyndelse allerede Kl. 5) saaledes d. 11. Decbr. 1792, da
„den forhenværende Konge” var til Forhør i Nationalkonventet og
man ved hans Tilbagevenden til Temple frygtede Tumulter. Paa
Theaterplakaten stod da: Relache, tous les citoyens comediens
musi-ciens et employés etant tons å leurs sections. Derimod beredte selve
Bloddagene i og for sig ikke nogen Hindring for den komiske Operas
Trivsel; tværtimod det samme Publikum, der om Formiddagen
skaredes om det Skuespil, som opførtes ved Guillotinen, fyldte om
Aftenen Theatret og psykologisk interessant er det, at Smagen i
denne Periode gik nedad mod den mest lette eller grovkornede Art
af komisk Opera, mod Vaudevillen og Farcen, hvortil Musiken skreves
af Musikere som d’Alayrac og Del la Maria.

Til „Forhindringerne” hørte derimod, at Republiken jævnlig lagde
Beslag paa Sangere og Sangerinder til de store Folkefester, den
fejrede. Virkede Revolutionen end i det hele hæmmende paa
Tonekunstens Fremgang, staar dog disse Folkefester som Lyspunkter i
Musikens Historie i denne Periode. Her tog man af æsthetiske —
ikke blot politiske — Grunde Musiken i sin Tjeneste; der stilledes
Komponisterne store Opgaver, som gav dem Lejlighed til at træde i en
nær Forbindelse med det hele Folk og det synes, at de store, ædle
og almenmenneskelige Idéer, som laa til Grund for hele Revolutionen,
har begejstret de Musikere, der forherligede disse Nationalfester.
Den Musik, Revolutionen saaledes direkte fremkaldte, er ikke mere
let tilgængelig, forsaavidt den overhovedet er opbevaret, men det
skal ikke have været de ringeste Ting blandt Gossecs, Méhuls
og flere mere eller mindre kendte Musikeres Arbejder, der paa denne
Maade kom til Verden. Dog, fra deres egentlige Kald drog
Højtidelighederne Sangerne bort, og disse foruroligedes endnu som alle franske
Borgere i deres Virksomhed ved det Angiveri og den
Mistænkeliggørelse, der lod mere end en af dem blive stævnet for Tribunalet
og ihvertfald nogle ført til Guillotinen — enten det nu var som
Aristokrat eller senere som Terrorist, buveur du sang.

Som de Kunstnere, der under Revolutionstiden ved deres Spil
og Sang i Opera-comique mest vandt Parisernes Yndest, kan her

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free