- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
418

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Interesse for det rent musikalske uden derfor at tabe Blikket for det
dramatiske.

Denne Udvikling skete i væsentlig Grad under Indflydelse fra
Udlandets Kunst. Ikke særlig fra Italien, uagtet nogle af de betydeligste
af de følgende Komponister var gallicerede Italienere, thi
Fransk-mændene besad ikke og kunde ikke tilegne sig det, der var Italienernes
oprindelige Styrke: den strømmende og svulmende Kantile; men
nærmest fra Tyskland. Af de tyske Mestre kunde Franskmændene lære
at give Orkestret Farve og Fylde; de kunde erfare, hvorledes man
uden at miste det klare og let tilgængelige, som de besad og
skattede saa højt, kunde meddele Musiken Afveksling og Mangfoldighed i
harmonisk Henseende og udarbejde den i sindrige Kombinationer.
Særlig Betydning fik her Haydn, hvis Symfonier som omtalt tidlig
spilledes i Paris, og havde let ved at vinde Franskmændene, og
Mozart, hvis Ma riage de Figaro allerede 1793 fandtes paa Académie
de Musiques Bepertoire. Bestemt at ville udsondre, hvorledes de
enkelte tyske Mestre har øvet deres Indflydelse, vilde vel være
meningsløst, men ganske i Almindelighed kan det siges, at medens
Gluck havde mest Betydning for Méhul, var Haydn Cherubinis
For-billed og Mozart Boieldieus. Men tilføjes maa det da straks, at
ingen af disse Musikere blev Efterlignere af deres Forbilleder, og
navnlig, at de stadig arbejdede i den franske Operas Tjæneste
og i dens Stil kun berigede med. hvad den viderefremskredne tyske
Kunst kunde give dem.

Méhul havde fra Gluek taget i Arv den ædle, simple Stil og

Bestræbelsen for først og fremmest at virke dramatisk. Som sin

Mester havde han en altid vaagen Sans for gennem Klangen —

Orkestrationen — at paavirke Fantasien hos Tilhørerne, ja hans

Iver i denne Retning førte ham ikke blot langt ud over, hvad de
i Mellemtiden virkende Komponister havde ydet (eller undladt at
yde), men helt ind i Eksperimenter af en ganske moderne Karakter.

I Tilslutning til Gluck gjorde han atter Ouverturen til et
betydningsfuldt, stemningsvækkende Musikstykke og stræbte at skrive
karakterfuld Orkesterledsagelse til Sangen. I det hele var Méhul
fuld af varm Begejstring for sin Kunst, og han har som sin
Mester Gluck udført en reformatorisk Gerning, omend i mindre
Omfang. Men et Geni som Gluck var Méhul ikke; saalidt som han
besad dennes storslaaede Kunstnerpersonlighed. Hans Melodi er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0442.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free