- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
456

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

despotiske Spontini stod i Spidsen1). Men Dagen var endnu
betydningsfuldere, fordi den gav Tyskland en virkelig national Opera.
Større og videre Betydning end de lokale Hillerske Sangspil eller
Mozarts tyske Operaer fik Webers Freischiitz-, den kom just i det
Øjeblik, da de nationale Rørelser var stærke, den blev grebet
som et kunstnerisk Enhedsmærke og den gik rundt fra Scene til
Scene, overalt hilst med samme Begejstring som ved
Første-Opførelsen i Berlin. Man tør vel sige, at ingen Komponist i den Grad

som Weber har været sin
Nations Yndling, uden at han derfor
var Nationens ypperste Musiker.

Vejen var iøvrig beredt
Jæger-bruden ved en Opførelse af
Preciösa, der ved sin ny
ejendommelige Kolorit gjorde betydeligt
Indtryk paa Berlinerpublikumet,
saaledes at Weber med
Tilfredshed kunde skrive: „... Det er
en god Forløber for Freischiitz,
ti der var dog meget Vovet
deri efter sædvanlig
Haand-værkermaalestok." Samme Dag
som Jægerbruden opførtes,
fuldendte Weber et af sine
betydeligste Instrumentalværker, det dramatisk anlagte Koncertstiick (f-moll)
for Klaver og Orkester, hvis brillante Slutningssats klinger som en
Sejersfanfare.

Vil man have et Indtryk af, i hvilken Grad Webers Opera den
Gang greb Sindene, da læse man Ørenvidnet Hein es Berliner-Briefe;
af dem fremgaar det tydeligst, at Rich. Wagner havde Ret, da han
skrev: „Fra den ene Ende af Tyskland til den anden blev Freischiitz
hørt, sunget og danset."

Weber selv slog sig ikke til Ro med denne saa pludselig
erhvervede Berømmelse. Foreløbig beskæftigede han sig efter
Hjemkomsten til Dresden paany med Die. drei Pintos, men hans
Haab var snart at kunne skrive en Opera i „stor" Stil. Det var
nemlig et af Modstandernes Hovedargumenter mod Jægerbruden, at
det kun var et Sangspil, og saa taabelig og kortsynet denne Kritik
Jfr. hermed Kap. VIII.

cJltuU, vn Cc^-c

’Zr’Zi c

• \.j.

tszo

Fig 111. Titel til Originalpartituret af Freyschtitz
(i Berliner-Bibliotheket).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free