- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
492

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

voksede. Naar Rossinis Musik tog sig ud som Romantik, var det
væsentlig paa Grund af dens kraftigere, effektfuldere og grellere Tone
og paa Grund af dens enkelte Forsøg paa at omgive sig med en
vis Lokalkolorit. Men at den unge Musiker hverken kunde eller
vilde skabe noget virkelig Nyt, fremgik tydeligst deraf, at han fuldtud
sluttede sig til den hævdvundne italienske Tro paa Melodiens og
Sangkunstens Overherredømme i Operaen. Hans Operaer — Otello
som de andre — ofrede til Sangvirtuositeten saa godt som nogen
tidligere. Ja han satte den forsaavidt fastere i Højsædet, som han gjorde
Koloratursangen til en integrerende Bestanddel af selve Melodien,
medens Ornamentiken hidtil kun havde været et mere udvortes Smykke
paa de ædlere, simplere Melodier — et Smykke, hvis nærmere
Udarbejdelse delvis overlodes Sangvirtuosens egen Kunstfærdighed,
medens det hos Rossini ikke lod sig skille fra selve Melodien. Og
disse med Løb og Triller udstyrede, følsomme eller spøgende Melodier,
disse med Terts- og Sekstpassager spækkede Ensemblesatser strøede
Rossini med overdaadig Flothed ud over sine Operapartiturer uden
smaalig Hensyntagen til Stemningen eller til, om den dramatiske
Udvikling taalte en saadan Stansning til Bedste forSangvirtuositeten.
En Tidlang fandt man Rossinis Vokalsats for vanskelig, men hurtig
tilegnede Sangkunsten sig den, og Tidens store Virtuoser — en
Cataianil),en Pasta2), en Malibr an-Garcia, en Rub in i3) osv. —
fejrede Triumfer i disse Operaer Aartier igennem. Sikkert nok var det
denne Egenskab ved Rossinis Musik, nok saa meget som dens „Ro- *)

*) AngelicaCatalani (1779—1849) debuterede 1795 i Venezia. Hendes skønne
Stemme, glimrende Bravursang og stolte Fremtoning beredte hende en
ene-staaende scenisk Lobebane, uagtet hendes Foredrag fattedes Varme og
dramatisk Virkning. Catalani var i syv Aa’r knyttet til Operaen i London
og i høj Grad feteret der. Senere overtog Sangerinden Ledelsen af Theatre
italien i Paris med en betydelig Understøttelse af Staten, men maatte opgive
denne Virksomhed (1817), da den mislykkedes for hende. 1827 trak Catalani
sig tilbage fra offentlig Optræden; hun døde i Paris af Kolera.

’) Giuditta Pasta (1798—1865) var Elev af Milanos Konservatorium og i
Tyverne og Trediverne en feteret Sangerinde i Italien, Paris og London.
Hun besad en meget omfangsrig Stemme, og hendes Styrke var et dramatisk
lidenskabeligt Foredrag.

B) Giovanni Battista Rubini (1795—1854) blev — efter at han flere Aar
havde ernæret sig kummerlig som Sanger ved smaa omrejsende
Opera-Selskaber — engageret af Barbaja (1816) og vandt ved sin sjældne skønne
Tenorstemme baade Berømmelse og Guld. 1825—26 sang han i Paris paa
Theåtre italien, foretog talrige Kunstrejser og kunde, da han 1845 trak sig
tilbage, købe et „Hertugdømme" i Italien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0518.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free