- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
495

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ninger i Spidsen, og som uden Alvor legede med gribende
alvorsfulde Æmner vakte saadanne Aanders Forargelse og end voldsommere
blev Sammenstødet med det unge, nationalt romantisk stemte Parti.
Dette betragtede Kampen mod Rossini som et Led i Kampen for
Fædrelandet og dets Kunst, deraf den Ihærdighed, ja Begejstring,
med hvilken Striden førtes i Fagbladene, i Opraab (som det Spohrske)
og i nationale Kunstværker, blandt hvilke Jægerbruden blev det
be-tydningsfuldeste og virkelig sejrrige.

Denne Strid kunde ikke have opflammet Sindene saaledes som
Tilfældet var, dersom der ikke bagved laa noget dybere, en Kamp
mellem Livs- og Kunstanskuelser.

Medens man — som vi har set det — i Italien betragtede
Rossini som en Fremskridtsmand, og var tilbøjelig til — rigtignok
uden synderlig æstetisk Grundvold — i ham at se en Repræsentant
for den Romantik, som samtidig Mænd som Manzoni ogLeopardi
gav litterært Udtryk, stod Rossini for de nationalstemte Tyskere
som det fremmede og paa Grund af dets Blødagtighed farlige Element,
og som Udslag af den frihedsfjendske Reaktion, der fulgte efter
Napoleonstiden og historisk er betegnet ved „den hellige Alliance".
Og da, som alt fremhævet i Kap. IX, Romantiken ialtfald i sit
Udspring stod i Forbindelse med en vis Bevægelse mod Frihed,
Af-kastelse af Fremmedaaget osv., var det saa langt fra, at
Romantikerne i Tyskland betragtede ham som deres Allierede, at de tværtimod
i den Beruselse, der greb saa mange af deres Landsmænd, saa den
største Fare for den ædle, nationale, romantiske Bevægelse.

Nu er der heller ingen Tvivl om, at der bestod det nøjeste
Sammenhæng mellem „Rossinismens" Altbesejren og den aandelige
og politiske Situation i Evropa paa denne Tid. Rossini blev just
„Reaktionens" Komponist; det var denne letfattelige, sansebedaarende
Musik med de udvortes kraftige Virkemidler med Sangervirtuositeten
og Orkesterflothederne — det var den, det reaktionære Evropa
begærede, og dette forklarer det hurtige og glimrende Held, der i et
Par Aartier fulgte Rossini og hans Sangere.

Efter de oprørte Tider sank man hen i en slap Ro, og vuggede
sig ind i Illusionen om almindelig Fred og Harmoni, og ved de
følsomme eller pikante Melodier glemte man snart den politiske Uro for
at interessere sig for Virtuoserne paa Scenen, samtidig med at man
underholdt sig behagelig ved den effektfuldt tilrettelagte, men ikke
alt for alvorlig mente Tragik. Det var da ogsaa „Alliancen“s

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0521.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free