- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
501

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vendte Rossini paa denne Opera, og dens Udarbejdelse tog ham da
ligesaa mange Uger, som mangen tidligere Opera havde taget Dage.
Wilhelm Tell opførtes den 3. Aug. 1829 paa den Store Opera.

Den Flid, Rossini anvendte paa dette Værk, lønnede sig
mangefold. Ikke blot blev Tell en fast Yndlingsopera paa den franske
Scene, men dens Vej gik sejrrig gennem hele Evropa. Selv de. der
skarpest havde bekæmpet Rossinis italienske Operaer, anerkendte
dens Værdi, og den Dag idag er Rossinis Navn næsten ene knyttet
til denne Opera og til hans Ungdoms lykkelige Inspiration,
Barberen i Sevilla.

Atter denne Gang havde Rossini klogelig følt sin Tid paa
Pulsen, da han valgte sit Stof. Denne Puls slog nu ikke mere saa
rolig og resigneret som i de sidste Aartier, da de mange rigt
broderede Melodier var nok til at lulle Folk i Ro. Det var atter en
Gæringstid; der var Revolution i Luften. Aubers Den Stumme i
Portici, som var gaaet umiddelbart forud, var udsprunget af
samme Urostemning. Denne Opera, som bliver omtalt i det følgende
Kapitel, havde mere tændende Stof i sig; Wilhelm Tell tog snarere
Sigte paa den almindeligere Frihedstrang; hverken i den ret
maade-lige Tekst eller i Musiken træder der noget egentlig Oprørsk frem;
navnlig fremstilles Gessiers Tyranni ikke paa nogen saadan grel
eller oprivende Maade, at det ægger til Had, eller blot vækker stærk
Antipathi. Tonen i Operaen er snarere idyllisk end revolutionær.
Men Frihedsideerne, Kampen mod den undertrykkende Despot ligger
dog som et væsentlig Moment deri, og Hovedfigurens Navn alene
kaldte Mindet frem om en berømt og sympathisk Frihedskamp. Dette
bidrog som sagt i Øjeblikket mægtig til, at Wilhelm Tell slog an og
bares frem af Stemningen.

Men Tell har andre, af de tilfældige Omstændigheder mere
uafhængige Værdier, der har skaffet Operaen en betydelig Livskraft,
ja i manges Øjne gjort den til et af den dramatiske Musiks
Hovedværker.

Er nu end denne sidste Retragtningsmaade urigtig, saa
förstaas det godt, at den er kommet til Orde. Tell dannede en saa
afgjort Modsætning til Rossinis hidtidige Operaer, selv til dem, som
nu kan benævnes dens Forløbere (Moses, Semiramide), at det var
rimeligt, at Glæden herover hos de hidtil vantro og Begejstringen
hos de trofaste Dilettanti gav sig et voldsomt Udslag.

Man har villet kalde Tell en fransk Opera og hævdet, at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0527.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free