- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
516

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(1788—1856) og Tamberlick (1820—89) samt Bassisterne:
La-blache1) (1794—1858) og Tamburini (1800 — 1876). Det var
i det hele taget en mærkelig, ja enestaaende Periode i Operasangens
Plistorie, kendetegnet ved en Blomstring og Overllødighed paa
Sangvirtuoser og paa vokale Ejendommeligheder. „Der var Stemmer
saa omfangsrige, at man er i Tvivl om, hvortil man skal henregne
dem. Saaledes havde Sangeren Giovanni Davide en Røst, der
omfattede tre Oktaver; han sang med samme Lethed Otellos og
Figaros Roller.*

Om den Betydning disse Sangkunstnere havde for den italienske
Opera i denne Periode beretter f. Eks. Riehl2): „Ved første Op-

førelsen i Venezia 1830 af Capuletti og Montecchi gik Jublen over
Sangerinderne over alle Grænser og stillede selv Komponistens Ry
i Skygge. Begejstringen voksede stadig indtil den niende
Forestilling, hvor den naaede Højdepunktet. Det regnede ned over
Romeo og Julia med Blomster og Sonetter; Duer og andre Fugle
lod man flyve ned paa Scenen; Jublen, Hylen, Larmen, Klappen,
Viften med Lommetørklæder, hvorpaa Portræter af de fejrede
Primadonnaer, vilde ingen Ende tage. Romeo (Grisi) fulgtes med Fakler
og Musik til sit Hjem, medens hele Teaterorkestret ledsagede Julia
(Carradori) . . . Man slog Medailler for Sangere og Sangerinder og
lønnede dem med umaadelige Ærespenge . . . Bulletiner over den
italienske Opera blev selv i Tyskland i Trediverne behandlede med
en Vigtighed, som vi ikke vilde tro paa, dersom vi ikke kunde
overbevise os med egne Øjne ved at efterse Datidens Aviser. . . .“

Omtrent samtidig med at Donizettis sidste Opera Don Sebastian
opførtes, og den saa yndede Komponist bragtes til Tavshed af sin
triste Sygdom, dukkede Guiseppe Verdis Navn første Gang op
med det Sceneheld, som Ernani opnaaede. Til hans Navn knyttes
derefter den italienske Operas Historie lige til vore Dage.

Verdi sluttede sig i Begyndelsen nær til Donizettis Maner,
men han gik videre end sin Forgænger i sine Krav til Stemmernes

Luigi Lablache fødtes i Napoli og debuterede dersteds som Buffosanger;
senere gik han over til opera seria og vandt et stadig stigende Ry ved sin
Optræden i forskellige italienske Byer. Sin største Berømmelse naaede
Lablache, da han (1830) engageredes til den italienske Opera i Paris, til
hvis bedste Støtter han hørte, indtil han (1852) trak sig tilbage fra Scenen.
Lablache, der døde paa sin Villa ved Napoli, har efterladt en Méthode
de chant.

-) Musikalische Karakterköpfe. II, Iste Bog, I.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0542.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free