- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
525

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

til at holde smukke Rideheste, til at omgive sig med beundrende Venner og til
som behagelig flatterende Afveksling at vise sit musikalske Talent i
Selskabskredsene — kort sagt til at leve den ægte Parisers Liv. Nu viste det sig ved
Faderens Død, at denne intet efterlod, og Auber var da henvist til at skabe sig
Livsopholdet gennem sin Musikbegavelse. Og Opførelsen af Julia gjorde ham
derhos klar over, hvor meget hans Uddannelse lod tilbage at ønske, samtidig
med at den vakte den tilstedeværende Gberubinis Interesse for den unge
Musikers naturlige Ævner. Auber tog da med Glæde mod Cherubinis Tilbud
om at lede hans Studier. Han arbejdede flittig (ogsaa Boieldieu var en Tidlang
hans Lærer), erhvervede sig en solidere theoretisk Baggrund og optraadte allerede
1813 paa Theåtre Feydeau (Opéra-comique) med et Sangspil: Le séjour militaire.
Opførelsen blev ingen Sukces
og skuffet trak Auber sig
tilbage i hele seks Aar fra
offentlig Fremtræden; som han selv
har fortalt det, var han Dag
efter Dag beskæftiget med at
søge en Librettist, sagtens har
han ved Siden deraf været
optaget af yderligere at befæste
sin Kompositionsteknik. Sin
rette Tekstforfatter fandt han
endnu ikke, men da han atter
lod et Sangspil opføre (1820)

(efter et enkelt umiddelbart
forudgaaende Uheld) fejrede
han med dette: La bergere
chatélaine (Tekst af Planard)
en virkelig Sejr og betragtedes
nu som en opgaaende Stjærne,
af hvilken man ventede sig
store Ting. Og i Virkeligheden
fulgte Heldet og Publikums I

Yndest fra detteøjeblik Aubers Fig. 133. Mdm. Boulanger.

Kunstnerbane omtrent
uafbrudt. Lu bergere’s Sceneheld, der forøvrig ikke uvæsentlig skyldtes
Opéra-eomiques begavede og indtagende Sangerinde Mdm. Boulanger, havde derhos
den Betydning for Auber, at det bragte ham i Forbindelse med den
Tekstforfatter, han saa længe havde sukket efter.

I -Eugene Scribe (1791—1861) fandt han — ligesom kort efter
.Meyerbeer — den Librettist, som i høj Grad skulde bidrage til hans
Operaers Held og som han fra nu af var knyttet til i et
fyrretyve-aarigt, omtrent uafbrudt Samarbejde.

Scribe, hvem ingen mere vil kalde en Digter, men hvem heller
ingen vil kunne frakende et fortræffeligt Theaterblik, en fingernem
Teknik og en klog Sans for, hvad Publikum i Øjeblikket ønsker

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0551.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free