- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
527

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

et Materiale, der kunde omskabes til ægte Komik. 1 sine Tekster
følger Scribe Tidens Smag. Da Romantiken var naaet fra de
ekscentriske Kunstneres Kreds ned til Borgerstanden og havde faaet
et jævnere, mere afdæmpet og borgerligt Præg under Louis
Philips juste-milieu Regimente, var det paa Tiden, at Scribe ogsaa
tog den i Brug overfor sit Opfag-comtgue-Publikum, deraf de
romantiske Roverkomedier (Eks.: Fra Diavolo 11830], La Sirene [1844]).
Romantikernes Begejstring for Orientens Poesi, for dens
Lidenskabelighed, Farvepragt og frie Nøgenhed har sat sit blege Mærke
i Le Dieu et la bayadbre (1830) og i Haydée (1847). En Smule
Pikanteri, en lille Indrømmelse til den naturlige Lyst til at ripostere
mod Tidens Klerikalisme og Censur finder f. Eks. Udslag i La fiancée
(1829) og i Zerlines Afkkedningsscene i Fra Diavolo; men
saa-danne smaa Undtagelser forstyrrer ikke Billedet af det stadig
borgerlige som Scribes Opéra-comique-Tekster frembyder.

De Sangspil, som Scribe i den første Tid forfattede for Auber
og blandt hvilke findes Emma (1821). La Neige (1823), Leocadie
(1824) og navnlig Le tnagon (1825). komponerede Auber nærmest
i den overleverede Opéra-comique-Stil. dog af og til med en Rossinisk
Paavirkning som i Neige. Men allerede her vandt han sit Publikum,
navnlig ved Murmesteren med de friske Melodier, livfulde
Ensemblenumre, den lette, elegante Tone og elskværdige, virkelighedstro
Skildring af fransk borgerligt Liv. Man lagde derhos Mærke til. at
Auber i disse Sangspil stræbte efter en omhyggelig harmonisk
Udarbejdelse og efter et fyldigt Orkester, og man kunde ikke tage Fejl
af hans udprægede Sans for det scenisk virkningsfulde og præcist
rammende.

Efter disse Sangspil gav Scribe Auber en Tekst, der skreves for
Académie de musique og som skulde blive den, der bragte Aubers
Navn vidt om Lande og mest er knyttet til hans Navn: Le Muette
de Fortid. Atter her havde Scribe valgt sit Stof med det skarpeste
Blik for det, som i Øjeblikket kunde fænge hos Publikum. Det var
umiddelbart før Julirevolutionen, at denne Opera, hvis Sujet
omhandler en Frihedskamp, kom frem. Den Revolution, der laa i
Lutten, tik her et levende Udtryk paa Scenen, og den Sympathi,
som Franskmændene nærede for den samtidige Frihedsbevægelse i
Italien, var klogelig taget med i Beregning. Man oversaa, at
Masaniellos Oprørsforsøg grunder i hans pex-sonlige Trang til at
hævne sin forførte og forladte Søster, man brod sig mindre om. at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0553.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free