- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
529

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sangerinden D a m o r e a u - C e n t iJ), der skulde synge Elviras
Koloraturparti. Hellere end at lade Rollen træde i Skygge til Skade for
Dramaet, gav man den til den udmærkede Danserinde Mile Noblet,
hvis Yndest, Begavelse og Skønhed var saa stor, at man sikkert
regnede paa, at hun vilde kunne hævde sig i sit ejendommelige
Parti. Hvilket ogsaa viste sig at være en rigtig Beregning. De
praktiske Theaterkrav, det sikre Tag i Publikum havde for en Scribe
og en Auber mere at sige end æstetiske og kunstfilosofiske
Betragtninger. Allerede en Gluck
undfangede jo desuden
sine dramatiske Værker
„i Parterret"!

Til Fenellas Parti skrev
Auber nu en Musik, der
vel ikke gaar dybt i sin
Skildring af hendes
Følelser eller Hændelser,
men som ved sin
Livfuldhed og Præcision giver
et ypperligt Underlag for
en mimisk Ydelse. —
løvrig var, som sagt,
Musiken til „den Stumme"
ikke meget fjærn
(undertiden tæt op ad)
Sangspillets Udtryksmaade.

Men alligevel er det mu-

•iii o i, Fig. 135. Mdme. Damoreau-Centi.

sikalske Sprog her mere
ildfuldt og mere
farverigt; der er en Flugt i Musiken, der betyder noget mere end
Sangspillets Elegance og flydende Stil. Stoffet har aabenbart
inspireret Auber, og mange Scener har endnu ikke tabt deres Evne til
at rive med. Orkestrationen er derhos mere energisk og broget.
(Schu-mann kalder den uretfærdigt „afskyelig", men Schumann var i

*) Laure Centi Damoreau, f. Montalant, fødtes 1801 i Paris og begyndte tidlig
at vække Opsigt ved sin skønne, fortrinlig uddannede Stemme og sin store
musikalske Begavelse. Snart skrev baade Auber, Rossini og Meyerbeer
Partier for hende og hun kappedes med Held med Henriette Sontag og
Malibran. Hun døde 1863 i Paris, ved hvis Konservatorium hun havde
været Lærerinde,
lllustr. Musikhistorie. II.

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0555.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free