- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
530

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det Hele ikke den franske store Opera god). Det harmoniske Apparat
er endelig ikke saa ensformigt og blegt som i de hidtidige
Opéras-comiques, ogsaa ved dette Middel giver Auber sit Partitur Glans og
Kraft (jfr. straks Begyndelsen af Ouverturen, der i hin Tids franske
Musik maatte klinge ret dristig med de pludselig fremstormende
formindskede Septimakkorder, mærk ogsaa Anvendelsen af den
forstørrede Treklang).

I hele Anlæget af Den Stumme maa Auber siges at være
original. Operaen betegner virkelig et Brud med den overleverede
-Store Opera “-Stil; dennes brede og tunge Stivhed er veget for en
koncis Sammentrængthed, en energisk Iver og et hastigt Pulsslag.
Auber omskaber gennemgaaende Recitativerne til levende dramatiske
Repliker, han gør Korene til handlende Part i Dramaet, vistnok for
første Gang optræder „Folket" som saadant paa Operascenen —
som vi har set, fulgte Rossini kort efter samme Spor i sin Wilhelm
Tell. Den Stumme i Portici indleder i mere end en Henseende det
Omslag i den Store Opera, der fandt Sted omkring 1830.

I Operaens Enkeltheder er Auber ikke saaledes original og
navnlig spores der ganske- tydelig en Paavirkning fra Rossini —
hvis altomfattende Indflydelse vi i forrige Kapitel og tidligere har
fremhævet. — Denne Paavirkning, der her navnlig er kendelig i de
fade koncerterende Arier med deres overbroderede Koloraturer — de
Afsnit af Operaen, der hurtigst er forældede, og som vil gnave paa dens
Levedygtighed i al Almindelighed — kommer fra dette Tidspunkt
af til at indtage en betydelig Plads i hele Aubers Produktion.

I hvor nær Forbindelse med de politiske Begivenheder Den
Stummes Sceneheld stod, fremgaar allerede deraf, at den meget
snart gik i Glemme igen („dens første Held var som en Straaild"
skriver Ad. Jul lien) og ved senere Genoptagelser ikke gjorde en
tilnærmelsesvis lignende Lykke. Folkestemningen manglede og selve
Auber vendte sig mismodig fra sit Ungdomsværk og erklærede, at
„det ikke mere var det samme!"

I Udlandet har Den Stumme maaske vundet en nok saa
bestandig Anerkendelse og Forstaaelse, og om end et og andet deri
nu falder forældet, maa denne Opera endnu nævnes med Agtelse
som Aubers ejendommeligste Værk og som et betydningsfuldt Led i
den franske Opera-Historie. —

Endnu et Par Gange vendte Auber sig til Académie de musiques
Scene, men med langt ringere Held; disse senere store Operaer er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0556.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free