- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
533

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Saa fransk som i sine Operaer var Auber i sine Anskuelser og
i sin Levevis. Hele sit Liv forlod han ikke Paris; det var hans
Verden, og han følte ikke nogensomhelst Trang til at lære nogen
anden at kende. For Naturen manglede han enhver Sans; naar han
var en lidenskabelig Rytter, var dette dels en Levning fra hans
Dandy-Dage dels en behagelig
Adspredelse, hvis rytmiske
Bevægelse ovenikøbet kaldte
musikalske Idéer til Live.

Helst tilbragte han sin Fritid
paa Boulevarderne eller i
Salonerne, begge Steder var han
ikke mindre afholdt og velset
end Rossini,med hvem han
kappedes i bon-mots. Men kærest
var for Auber Arbejdstimerne
i Hjemmet; han var rastløs
flittig, eller rettere han kunde
ikke undvære at komponere;
allerede af denne Grund bar
saa meget af, hvad han
frembragte, Flygtighedens og
Overfladiskhedens Stempel.
Omtrent til sin Dødsdag skrev
Auber Musik; da den lange
Række Operaer — henimod Fig. 136: Nourrit (som Aladin)1).

50 — var afsluttet,
komponerede han Strygekvartetter eller som Langhans skriver: Fantasier
for Strygeinstrumenter. Den 13de Maj 1871 — midt i Kommunens
Dage — satte Døden en Stopper for Oldingens rastløse Gærning. *)

*) Adolphe Nourrit fødtes den 3. Marts 1807 i Paris som Søn af en anset
Tenorist, der imidlertid modsatte sig, at Sønnen slog ind paa samme Bane.
Nourrit uddannede sig da i Hemmelighed og fandt navnlig Støtte hos Garcia.
Straks ved sin Debut vandt han Publikum ved sin skønne og smidige
Tenorstemme og sit intelligente Spil. og snart blev han i den Grad dets Yndling,
at de største Komponister skrev Hovedpartier i deres Operaer for ham:
Masaniello, Arnold (Vilhelm Tell) Robert og Raoul (i Hugenotterne) har
Nourrit kreeret. For Kappestriden med Duprez veg han alligevel mismodig
til Side og flakkede nogle Aar om paa Gæstespil, indtil han (1839) berøvede
sig Livet under et Ophold i Napoli.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0559.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free