Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
de to Operaer, der stillede Hérold fremmest i Rækken af Ojiéra-comiques Musikere:
Zampa og Pré aux deres og denne sidste Sukces overlevede Hérold kun en kort
Tid, han døde d. 19. Jan. 1833, efterladende sig Udkast til en Opera, Ludovic,
som Halévy fuldførte. Hérolds forholdsvis tidlige Død har vistnok tildels
paavirket Franskmændenes sympathiske Dom om ham.
I Virkeligheden betragtede Hérold sig selv — allerede i Kraft
af sit Elevforhold til Mesteren Méhul — som kaldet til at fortsætte
den ældre franske
Opera-comique, men trods sin
Begavelse blev han
hverken en Fornyer eller
egentligFortsætter. Hans
Personlighed og
Komponistevne var ikke
stærke nok til at hæve
hans Frembringelser op
i første Række. I hans
Hovedværker, der paa
en noget anden Vis end
de Auberske afspejler
Tidens litterære
Rørelser — Zampa
Byronis-men, Pré aux clercs
Merimées Digtning —
mærkes saa kendelige
Paavirkninger af Weber (bl. a. i den mere farverige
Instrumentation) og af Rossini og maaske snarere af Donizetti, at Stilen ikke
er synderlig ren og den gamle opera-comiques Harmoni og noble,
chevaleresque Tone er saa temmelig forvisket hos Hérold.
Fra Auber og Hérold er der imidlertid et afgjort Skridt nedad til
den opéra-comique Stil, der repræsenteres af Adolphe Adam, idet
Opera-comique her nærmer sig endnu mere til Operetten (delvis
efterhaanden til Farcen) end de senere Auberske Arbejder havde
gjort det.
Charles Adolphe Adam (1803—1856) var Søn af en bekendt Musiker
Louis Adam. Han blev i Pariser-Konservatoriet Elev af Boi’eldieu, der fattede
megen Interesse for ham og navnlig stræbte at opdyrke Adams naturlige melodiske
Begavelse. Senere hen i Livet var Boi’eldieu en af Adams nærmeste
Venner, der endog fjorten Dage før sin Død, meget lidende, var tilstede ved
Opførelsen af en Adamsk Opera. — 1829 debuterede Adam med det lille Sangspil
Fig. 137. Hérold.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>