- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
537

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

original og lidet fin, isprængt de smaa Fraser, de smaa Traits, de
smaa Effekter, som en Borgermand nok kan lide at mindes, naar
han gaar hjem".

Disse Linjer af en iøvrig velvillig ment Dom viser, hvad ogsaa
foran paapegedes, at Adam — som Auber og endnu højere Grad
— afpassede sin Musik efter sit Publikum. Han mægtede ikke at
lede det, altsaa lod han sig lede af Publikum.

Ved Siden af Adam virkede endnu adskillige mindre Aander
for Opéra-comiques Scene; nogle af de Navne, der har holdt sig
længst, skal her nævnes: Clapisson (1808—66) „et muntert bon
enfant, hvem man kunde have ønsket mere Grundighed og Finhed",
Grisar (1808—69) finere og mere indholdsrig, Maillart (1817—-71)
der opnaade et stort Sceneheld med Les dragons de Villars og
Reber (1807—80) hvilken sidste dog nærmest har haft Betydning som
en meget talentfuld Kammermusikkomponist og som Theoretiker.
Med et Navn som Ambroise Thomas, der i denne Periode dukker
op med en Række opéras-comiques, er vi naaet ned til de sidste
Aar-tiers Musik, hvorover et senere Kapitel vil give en Oversigt.

Académie de musique.

Paa den store Operas Omraade, i Académie de musique mærkes
som alt anført endnu mere end ved Opéra-comiquen Tidens
Indflydelse. De stærke aandelige Rørelser sætter ganske naturlig
tydeligere Mærker i denne Kunstart, der behandler større og
dybere-gaaende Begivenheder end det lette Sangspil. Og den Komponist,
der behersker den store Opera i denne Periode: Giacomo
Meyer-beer — efter den store Operas Tradition en Ikke-Franskmand! —
har efterladt sig en saare typisk Produktion, som tydelig afspejler
det Tidsrum, der strækker sig fra Romantikens Fremkomst til
Februarrevolutionen med dens sociale, kommunistiske Idéer.

Med sin Robert le Diable blev Meyerbeer den tredie i Kredseir
af de Komponister, hvis Hovedværker betød en Omvæltning i den
franske store Opera. Efter Auber s Stumme i Portici fulgte Rossi n is
Vilhelm Tell og derefter Meyerbeers nysnævnte Værk. Det er den
saakaldte „historiske Opera", der saaledes indvarsles, men medens
de to andre Komponister alene (Rossini) eller væsentlig (Auber) lod
det blive ved det enkelte Værk, skabte Meyerbeer en Række
saa-danne Operaer, der afgjort fastslog den historiske Opera, hvilken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0563.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free