- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
538

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blev anerkendt i denne Periode og som i Grunden nok saa meget
som den tidligere Opera kan karakteriseres som „stor Opera“, hvad
Anlæg og Udstrækning angaar.

At Meyerbeer i Aartier beherskede ikke blot Paris’s
Operascene men ogsaa de fleste udenlandske Scener, at han satte
Ros-sini og tildels Auber i Skygge, er lige saa uomtvistelig, som at hans
Værker betyder virkelige Landvindinger i Operaens Historie, og at
han i høj Grad har paavirket efterfølgende Komponister. Hos
Gounod, Thomas saavelsom hos Verdi og den unge Wagner, ja i
en Opera som Heises Drot og Marsk spores endnu Mindelser af
Meyerbeer. Heller ikke kan det benægtes, at Meyerbeer har skabt en
dramatisk Karakteristik og givet Operasproget en potenseret
Udtryksfuldhed, som har vundet saaledes Hævd, at mange maaske ikke
engang betænker, at en saadan Udtryksmaade har sit bestemte
Ophav fra denne Komponist. Men forøvrigt har der staaet haarde
Kampe om Meyerbeer og hansGærning; næppe nogen anden
Operakomponist er som han alt i levende Live blevet snart kanoniseret,
snart fordømt i de mest ubetingede Vendinger; det skulde da være
hans egen ivrige Antagonist Rich. Wagner.

Gennem en Skildring af hans Liv og Værker skal vi søge at
yde Bidrag til en Værdsættelse af denne Komponist, hvis historiske
Betydning og psykologiske Interesse man under alle Omstændigheder
ikke tør sætte for lavt.

Giacomo Meyerbeer hed egentlig Jakob Liebmann Beer. Giacomo er
en Mindelse om Komponistens italienske Periode. Tilføjelsen Meyer til Efternavnet
skyldtes Hensynet til en rig Slægtning, der havde gjort saadant til Betingelse for
at Meyerbeer arvede ham. — Meyerbeer fødtes i Berlin den 5. Septbr. 1791 som
Søn af en velhavende og kunstinteresseret jødisk Bankier. Han opdroges i et lykkeligt
Hjem og den Kærlighed, der knyttede ham til hans ædle gavmilde Moder,
mindskedes ikke med Aarene. Meyerbeer fik en udmærket Opdragelse, og da hans
musikalske Begavelse meget tidlig gav sig til Kende, søgte Faderen ogsaa i denne
Henseende at skaffe ham den bedste Uddannelse. Hans Lærer i Klaverspil blev
en dengang fejret Virtuos Franz Lauska 0764—1825) og tidlig optraadte
Meyerbeer som Klaverspiller, saaledes 1801 i Leipzig med al Bravur. Før sit tolvte
Aar var Meyerbeer begyndt at komponere, og nu fik han ogsaa her den bedste
Vejledning, som Berlin i Øjeblikket kunde byde paa, idet først Zelter (se pag. 374)
og senere Bernhard Anselm Weber (se pag. 443) blev hans Lærer. Denne
Undervisning fortsattes fra 1S10 hos Vogler i Darmstadt, hvor som bekendt bl. a.
Carl Maria von Weber var Meyerbeers Medelev. I Kappestrid med dette unge
Geni og med andre lovende Musikere gennemgik Meyerbeer en grundig om end
noget pedantisk Skole.

Meyerbeers.første Kompositioner slog imidlertid kun lidt an. Hverken Op-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0564.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free