- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
543

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Meyerbeers — iøvrigt meget virkningsfulde — Udnytten af den
Luther tillagte Koral: Vor Gud han er saa fast en Borg vakte ikke
mindst i Tyskland de mere fintfølendes Forargelse og den mest
energiske Protest findes i Schumanns berømte Dom om Hugenotteme
i en Artikel, der rummer meget træffende ved Siden af adskilligt
Ensidigt og som ved sin Voldsomhed viser, hvormeget denne Sag
har ligget den ellers blide og snarest for overbærende Schumann
paa Sinde x).

1842 udnævnte den kunstelskende preussiske Konge Friederich
Wilhelm den 4. Meyerbeer til Generalmusikdirektør, en Stilling som
Spontini sidst havde beklædt og som kun paalagde ringe
Forpligtelser; og fra samme Aar tog Meyerbeer Ophold i Berlin. Han
komponerede Operaen Das Feldlager in Schlesien, der opførtes 1844
med Jenny Lind i Hovedrollen og senere bearbejdedes for
Ojoéra-comique i Paris som L’étoile du Nord. Endvidere komponerede
Meyerbeer i Berlin en af sine bekendte „Fakkeldanse" og Musik til
sin Broder Michael Beers Skuespil Struensee (1846); Ouverturen
hertil er et af Meyerbeers mest udarbejdede Orkesterstykker, og paa
forskellig virkningsfuld Maade anvendes i Musiken den danske
Nationalsang Kong Christian stod ved højen Mast.

1849 førtes frem paa Académie de musique Meyerbeers tredje
store berømte Opera Profeten. Atter en Scribesk Libretto, atter
en langt forudgaaende Spænding, atter et klogt Valg med Henblik
paa Tidens Rørelser; i Gendøberne, der vælger sig Johan fra Leyden
til Høvding, saa man en Genspejling af de socialistiske og
kommunistiske Fanatikere fra disse Februarrevolutionens Dage, som det paa
Operascenen var saa interessant at møde og — saa ufarligt!

Profeten skaffede paany Meyerbeer en stormende Sukces. Operaen,
der stillede større Krav end de hidtidige til Udstyr og
Massevirkninger, var sat op med største Flothed (allerede Hugenotternes
Iscenesættelse havde ifølge Castil Blaze kostet 160,000 Frcs.) og to
udmærkede Sangkunstnere debuterede i Operaen, Roger2) som Johan

*) „Jeg er ingen Moralist. Men en god Protestant oprører det at høre sin
dyrebareste Sang blive skreget fra Scenen, det oprører at se det blodigste
Drama i sin Religions Historie blive draget ned til en Markedsfarce. Operaen
oprører fra Ouverturen med dens latterlig-gemene Hellighed og lige til
Slutningen.’ (Saml. Skrift. 2 Bd.l.

!) Gustave Hyppolyt Roger, født 1815, havde hidtil været en fejret Sanger
paa Opera-comique Scenen, men gik over til den store Opera, hvor Johan
i Profeten som anført var hans første større Rolle. Hans Spillemaade og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free