- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
551

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Samme Aar som denne Pragt- og Effektopera i stor Stil fremkom Halévys
andet bekendte og værdifulde Arbejde Sangspillet L’éclair. Komponisten har
ligesom villet vise, at han kunde undvære alle de massive Virkninger, idet han
nemlig nøjes med firePersoner: to Tenorer og to Sopraner—ingen Kor, og dertil
en beskeden, i og for sig lidet interessant Handling. Halévy førte dette Kunststykke
igennem med megen Bravur, ban skabte en Opéra-comique, der, beslægtet med
Hérolds, var fuld af Ynde, Munterhed og Elegance og som bar Præg af hans
betydelige tekniske Kunstfærdighed.

Med disse to Værker havde Halévy skabt sig et Navn, der ikke var
mindre anset, fordi hans
Begavelse i Virkelighed
savnede Oprindelighed.

Han blev Medlem af
og senere Sekretær ved
Akademiet og Lærer ved
Konservatoriet. I sin
første Egenskab maatte
han gentagne Gange holde
Mindetaler (Eloges) over
afdøde Medlemmer; disse
har han udgivet i to
Samlinger Souvenirs et
portratts — i sin anden
Egenskab forfattede han
den under Cherubinis
Navn udgivne Cours de
Contrepoint et de Fugue.

SomKomponist havde
Halévy kulmineret.
Meyer-beers Sukcesser blev
skæbnesvangre for ham;
han stræbte nu kun at
efterligne hin fejrede
Mester. Den Række af Fig. U4- Mdm. Falcon (som Jødinden)’).

Operaer, han derefter

skrev baade for Académie de musique og for Opéra-comique, var upersonlige
Arbejder, der kun i enkelte Afsnit bar Vidnesbyrd om Halévys Naturel med dets
Tendens til det mørkt melankolske og det outreret-grelle, og som kun altfor
hurtigt igen forsvandt fra Operascenen.

VedSiden afMeyerbeers og Halévys Operaer gjorde ingen andre
franske Operaer sig gældende. Dog var de to nævnte Komponister
ikke de eneste fremragende Musikere, der skrev Operaer i stor Stil.
Paris var paa denne Tid villig Tilhører til Donizettis Operaer snart
ogsaa til Verdis. Endvidere dukkede Gounods og Thomas’Navne

*) Marie Cornélie Falcon, født 1812 i Paris, debuterede 1832 i Robert og indtog i en glimrende,
men kortvarig Periode (til 1840) en meget fremskudt Stilling ved den Store Opera.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0577.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free