- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
554

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tidsafsnit blev jo kun kortvarigt; inden Berlioz’s Død var det afløst af
social-politiske Rørelser af ny Art og af en realistisk Kunstretning.

Berlioz’s Romantik er derhos i udpræget Grad fransk, hvormeget
saa end de to nævnte Musikere eller Digtere som Goethe, Shakespeare
og Heine var hans Afguder. Det er vel værd at lægge Mærke til,
hvorledes Berlioz’s Musik stadig vender sig mod Verden, stadig stiller
sig i Position og vil gøre Effekt, hvorledes den vel behandler sære,

som maatte virke fremmedartet ja forvirrende paa et ikke fransk
Publikum. Berlioz var, som hans Biograf Adolph Jullien siger,
Romantiker ifølge sit Følelsesliv og Klassiker (o: fransk Klassiker) efter
sin Opdragelse.

Kendskabet til denne mærkelige Musikers Liv giver et saa
betydningsfuldt Bidrag til Forstaaelsen af hans Værker, at den
interesserede Læser bør søge til de nedennævnte Biografier1), af hvilke
kun Hovedtrækkene her kan meddeles. *)

*) Adolphe Jul lien: Hector Berlioz (1882), Hippeau: Berlioz intime, H. Pohl,
Hector Berlioz og Berlioz Leben und Werke udgivet ved Louise Pohl (1900),
jfr. ogsaa Ernst L’ceuvre dramatique deBerlioz, samt Berlioz’s Skrif’ter(navnlig
Memoires) og hans Breve (Correspondance inedite“ og „Lettres intimes").

Fig. 145. Ungdomsportræt af Berlioz.

grelle, ja abnorme Æmner,
men dog stræber at udtrykke
sig klart og almenfatteligt for
Publikum, medens den tyske
romantiske Musik er indadvendt
undseelig, sværmerisk og
overjordisk drømmende næsten uden
Sideblik til dem, der er dens
Tilhørere. I Øjeblikket kunde
Berlioz’s Romantik da nok
imponere og rive med, men noget
ret inderligt Forhold kunde
der i Længden ikke bestaa
imellem den og de germansk
følende Folk. Og ret beset
var der i Berlioz’s Musik, trods
al dens vilde Oprørskhed, Træk
tilbage af den gamle
franske Musik, fra hvilken han
aldrig ganske rev sig løs, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free