- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
580

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Henry Herz, Thalberg, Moscheles og endnu flere og ringere.
Midt i denne musikalske Ødemark er det nu hine tp Musikeres
uvisnelige Fortjæneste at have skabt nyt og tildels
ejendommeligt Liv. De har gjort dette dels ved deres egne Frembringelser,
der hævede sig højt over det Plan, som de citerede Navne betegner,
dels ved at genfremdrage de glemte Musikeres Storværker eller ved
at bidrage til Forstaaelsen og Værdsættelsen af dem, der vel spilledes,
men ikke skattedes som de fortjente det. Mendelssohn har, som vi
skal se det, i denne Henseende virket mere praktisk, Schumann mere
teoretisk gennem sine Skrifter. Og ligesom man skylder de literære
Romantikere Genopdagelsen af mangt et Digterværk, saaledes skylder
man disse Musikens Romantikere Fremdragelsen af Bach, hvis
Matthæus-Passion Mendelssohn opfører (1829), og hvis Navn
Schumann lovsynger i sine Musik-Artikler paa en Tid, da næsten ingen
Tone af ham hørtes offentlig. Ja, Schumann opfordrer til en samlet
Udgave af Bachs Værker, en Tanke, som Beethoven alt havde
udkastet, men som først vore Dage har set virkeliggjort. Og
ligesom Bach saaledes opdagede” Mendelssohn og Schumann Franz
Schubert, og de fastslog, hvor højt den senere Beethoven burde
værdsættes, og delvis i alt Fald hvorledes han burde opfattes.

Vistnok betegner deres Periode kun en Overgangstid — en
Lavning mellem to Højdedrag — men dette Mellemled var
umisteligt i Udviklingen.

Som Komponister har de to Kunstnere ikke Maal med
Klassikerne — Mendelssohn ikke med Mozart, Schumann ikke med Beethoven.
Det er næsten overflødigt at sige det. Men de har sat Kunstkravene
op i Forhold til deres Tid; de har stræbt at bygge videre paa
deres store Forbilleders Grundlag, de har villet en Kunstens
Genfødelse ogsaa gennem deres egne Frembringelser, og de har naaet
det. Endelig blev de som tro Udtryk for den Tidsaand, under
hvis Paavirkning de levede og virkede — efter den Weberske
Opera-Romantik — Repræsentanter for den romantiske Instrumentalmusik,
og de var forsaavidt mere „rene“ Romantikere (navnlig Schumann),
som de var det efter mere bevidst Refleksion, og som de i
Instrumentalværkerne kunde give deres Kunstner-Stræben nok saa frit og
uhindret Løb som i den mere traditionelle og formbundne Opera
eller i Sangspillet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0606.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free