Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
aar1). En musikalsk Afgud fandt Schumann samtidig i Schubert, dennes store
Trio lærte han at kende, og den syntes ham som en ny Tonekunstens
Aaben-baring. „Naar jeg spiller Schubert, da er det, som om jeg læste en Roman af
Jean Paul sal i Musik/ skriver han (i „Jugendbriefe“). Selv komponerede ban
ivrig og tog derhos Undervisning i Klaverspil hos Friederich Wieck; allerede
da gjorde Wiecks Datter Clara et stærkt Indtryk paa Schumann. „En skøn,
munter, from og glad Sjæl havde fængslet min; det har kostet Kampe, men nu
Fig. 153. Ungdomsbillede af R. Schumann, efter Daguerrotypi.
er det forbi, og jeg staar stærk og modig med undertrykte Taarer og ser
for-haabningsfuld og modig frem mod mit Heidelberger Blomsterliv/ (Af et Brev
til Vennen Rosen). Til Heidelberg drog Schumann nemlig nu for at „fortsætte
Sjudierne‘. I Virkeligheden vidste han vistnok allerede, at der ikke vilde blive
noget deraf; han var næppe i Tvivl om, at Musiken var hans rette Kald. Og det
var sikkert kun Schumanns bløde, ubeslutsomme Naturel, der var Skyld i. at
han endnu udsatte at tage den afgørende Bestemmelse. Maaske dog ogsaa Ud-
,) I et Ungdomsbrev skriver Sch. saaledes: „Hvis hele Verden læste Jean Paul, saa vilde den
bestemt blive bedre, men ulykkeligere. Mig har han ofte bragt Vanvidet nær. Men Fredens
Regnbue svæve^ altid blidt over alle Taarer . . . .“
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>