Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Tolv Digte af Ruckerts Liebesfriihling, Liederkreis op. 39
(Eichen-dorff), Frauenliebe und Leben (Chamisso) og Dichterliebe (af Heines
Buch der Lieder).
Naar Schumann i disse Sange — og i Kompositionerne i de
følgende Aar — viser et væsentligt andet Kunstnerfysiognomi, end
det, Klaverværkerne lod til Syne, naar der hos ham spores en tyde-
Fig. 155. Moses Mendelssohn.
lig Stræben efter Sluttethed, Klarhed, formel Afrundethed og let
Anskuelighed, da bør dette Omslag ikke alene henføres til den
Omstændighed, at han nu var kommet udover Ungdommens Gæren
ind i en harmonisk Tilværelse, men ogsaa den Indflydelse, som
Mendelssohns Musik og Kunstanskuelse fik paa Schumann.
Allerede i Arbejder som Kinderscenen og Novelletten sporedes denne
Indflydelse, der ganske naturlig er blevet stærkere, efter at
Mendelssohn 1835 havde taget Ophold i Leipzig som Geivandhaus-Koncer-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>