- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
605

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den paa Kongens Opfordring komponerede Musik til Sofokles’ Antigone, der i
Neues Palais i Potsdam iscenesattes af Ludvig Tieck, men han vedligeholdt
endnu den stadige Forbindelse med Leipzig. Det næstfølgende Aar1), da
Men-delssohn, der nu var udnævnt til kgl. Generalmusikdirektør, (atter paa Scenen i
Potsdam) fremførte hele sin „Somntønatsdrøm“-Mugik ved en Fremstilling, til
hvilken Mendelssohn havde medbragt Niels W. Gade, Hiller og David, knyttedes han vel
fastere til Berlin, saaledes at han midlertidig overlod Gewandhauskoneernes Ledelse
til Ferd. Hiller, men Forholdene i Berlin, der altfor længe havde staaet under
Spontinis ufrugtbare Regimente, medens man nu først og fremmest svor til
Liszt, tilfredsstillede kun lidt
Mendelssohn; efter endnu et Par
Besøg (1844 og 1845), ved hvilke han
dirigerede sin — ligeledes paa
Kongens Opfordring skrevne — Musik til
Sofokles’ Kong Oidipus og til
Ra-cines Athalie, afbrød han
Forbindelsen med Berlin. Resten af sine
Dage tilbragte han i Leipzig, hvor
Niels W. Gade nu bistod ved
Koncertledelsen, bortsetfra nogle
Kunstrejser, blandt hvilke en til
Birmingham , hvor Elias opførtes første
Gang (1S46). Midt i et lykkeligt
Ægteskab og i et ivrigt, heldkronet
Arbejde som Konservatoriets Leder,
som Dirigent og som skabende
Musiker (hvilket særlig omfattede
de to store Planer Oratoriet Christus
og Operaen Loreley, der begge
skulde forblive ufuldendte), blev nu
Mendelssohn truffet af et Slag, som
han ikke senere forvandt: hans
elskede, forstaaende Søster Fanny
H e n s e 1 s pludselige Dod (Maj 1847).

Mendelssohn, hvis sarte Konstitution var stærkt oprevet af det mangfoldige,
anstrengende Arbejde og af det vanskelige og vekslende Forhold til Prøjserkongen,
taalte ikke denne uventede Sorg: kun et halvt Aar efter blev han selv bortrevet
af et Nerveslag. Hans pludselige Død i en saa ung Alder føltes som en
Landesorg. I Berlin begravedes han.

Fig. 160. Fanny Hensel.

I hint Sangenes Aar skrev Schumann til Clara: „Jeg kan ikke sige dig,
hvilken Nydelse det er at skrive for Sangstemmen istedenfor
Instrumentalkompositioner; der er gaaet helt nye Ting op for mig. Og jeg tænker ogsaa paa en
Opera.”

Saaledes betog Sangkompositionen Schumann. Alligevel blev de følgende

’) Fra dette Aar (1843) stammer bl. a. den berømte Violinkoncert, op. 64, første Gang spillet af
Ferd David, hvem den var tilegnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0631.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free