- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
621

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stephan Hellers (1813—1S88). Denne Musiker var født i Buda-Pesth og
studerede Klaverspil i Wien; allerede i en ung Alder begyndte han at foretage
Kunstrejser, hvilke Sygdom imidlertid hindrede ham i at fortsætte; tidlig udgav
han ngsaa sine første Klaverkompositioner, dem Schumann anmeldte med Hæder
i sit Tidsskrift. 1838 slog Heller sig ned i Paris, hvor han uden nogen offentlig
Stilling levede Resten af sit Liv, højt anset som Klaverspiller og Lærer og i
livligt Samkvem med Tidens Berømtheder som Liszt, Chopin, Meyerbeer. Heine,
Balzac etc. — Uden Undtagelse har Heller skrevet alle sine Kompositioner for
Klaver; i Reglen er de holdt i
de mindre Former, som
Scliu-mann særligt havde opdyrket
(Karakter- og Fantasistykker,

Etuder), ofte tjæner de el
instruktivt Formaal, undertiden
strejfer de det Salonmæssige,
men stedse hævder de sig i
nobel Udsøgthed, melodisk
saa-vel som harmonisk, og de er
Udtryk for en fin og poetisk
Aand, om de end ikke bæres
af nogen stærk eller
lidenskabelig Personlighed. Samlinger
som Ini Wulde,
Blumen-,Frucht-und Dornemtiicke (Jean
Paul-ske Motiver), Proménade d’un
solitaire osv. vil jævnsides med
de mange fortræffelige Etuder
længe bevare Hellers
Klavermusik.

Ganske som Heller dyrkede
Theodor Kirchner ene
Klaveret og det endnu mere i
Schumannsk Aand, idet han
stræbte at lægge et stort personligt Indhold ind i sine saa stærkt som mulig
koncentrerede Klaverstykker. I Raffinement i denne Henseende overgaar Kirchner
Rob. Schumann, men han besidder rigtignok til Gengæld ikke dennes Friskhed,
Stemningsfylde og Mangfoldighed. Hans Klaverstykker, der er prægede af fin og
fornem Kunst, og egnede til at uddanne baade Tekniken (omend ikke Bravouren)
og den almindelige Musiksans, vil sandsynligvis endnu længe formaa at holde sig.
— Kirchner fødtes d. 10. Decemher 1813 ved Chemnitz. Det var paa
Mendels-sohns Raad, at han lod sig optage i Leipziger-Konservatoriet, og fra dette gik
han over til at blive Organist i Winterthur. En Række Aar tilbragte han som
Lærer og Dirigent i Ziirich, førte derefter en urolig og af Næringssorger plaget,
omflakkende Tilværelse, indtil han 1883 tog Bopæl i Dresden, hvor han blev
Lærer ved Konservatoriet, og derefter (1890) i Hamburg, hvor han endnu lever,
ernærende sig beskedent som Klaverlærer.

Eksklusiv Sangkomponist — som de to foregaaende udelukkende var
Klaver-komponister — men sikkert en nok saa selvstændig og betydelig Kunstner som
nogen af dem var Robert Franz (1815—92). Denne sympatetiske Musiker, hvis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0647.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free