- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
624

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med selskabsmæssig Elegance og at underholde som ved en
flydende behagelig Konversation, derom galdt det først og mest.

Dette Spor fulgte da alle Skoler og alle enkelte Virtuoser, af
hvilke der, som sagt, i disse Aartier var en sand Vrimmel.
Betegnende for dette Virtuosvæsens Magt og Udbredelse er det, at en af
de fadeste og argeste Virtuoser Henri Herz i tredive Aar var
Klaverprofessor ved Pariserkonservatoriet. Og sikkert er det, at
det franske Klaverspil trods alt Fremskridt og al Udvikling endnu
den Dag i Dag staar under hine Tiders Virtuosvæsens Tegn,
for-saavidt dets Fortrin og Styrke fremdeles mere er det elegante
af-slebne Ydre og en vis kølig Ynde end den uddybende, personlig
hengivne Fortolkning.

Disse Virtuoser spillede hovedsagelig kun deres egne
Kompositioner — nogle enkelte af de ældre Mestres kunde komme med,
forudsat at de ogsaa lod sig benytte som tekniske Præstationer.
Ellers foredrog man de Stykker, hvis Vanskeligheder man havde lagt
til Rette for sin egen pianistiske Styrke, og Publikum bedømte
ganske naturlig Virtuoserne lige saa meget efter disse deres
Bravour-stykker som efter deres Spil. Og hvilke utrolig tomme og
behagslystne Kunstlerier møder man ikke paa disse Virtuosprogrammer;
allerede Titlerne giver en Smag deraf. Vel skrev disse Virtuoser af
og til — maaske for Skams Skyld — noget, de kaldte Sonater, men
som i Grunden kun var løst sammenfattede, etudemæssige
Musikstumper, kun saare fjærnt i Slægt med den klassiske Sonate. I
Reglen var man imidlertid ærligere, som naar man præsenterede
disse Salonstykker, hvis Titler allerede nu falder saa usmagelige
ved det lave Niveau, de betegner, enten de lyder Les charmes de
Berlin, Le retour å Londres, Souvenir de mon premier voyage (eller
fra alle mulige forskellige Byer og Lande), la Brigantine ou le voyage du
mer, la mélancolie et la gaité, Le fon (scene dramatique), Hommage å
Handel eller endog Der Brand von Mariazell eller Reveil du lion!
Ved Siden af saaledes titulerede Bravourstykker vrimler det med
Operafantasier (for Koncertsalen) og do. Potpourrier (nærmest for
Dilettanterne), paa dette sidste Felt kommer vi vel allerlængst ned
med Salonmusikmagere som Fr. Hunten, Rosellen, Henr. Karr,
Th. v. Oesten, Charles Voss med flere af samme Slags, Folk,
der leverede deres Fabrikata paa Bestilling, alt over samme Læst
og til utrolig høje Priser, der vidner tydeligt om den gode
Afsætning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0650.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free