- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
625

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men Operafantasierne findes ogsaa paa de store Virtuosers
Repertoire, selv de betydeligste af dem dyrker ihærdig Genren, ja
en stor Del af Liszts Repertoire var i den første Tid bygget paa
den Art Kompositioner — et talende Vidnesbyrd om, i hvilken Grad
Operasmagen influerede paa Koncertmusiken. Den da herskende
Sangerkultus satte da ogsaa sine Spor i de musikalske „Favorit
Fantasier, Potpourrier over en Henriette Sonntags, Jenny Linds
eller Mdme Pastas Yndlingsarier; denne Genre bar Modesmagen
saa højt, at selv en Klaverspiller af Moscheles’ Retydning og
Kultur ofrede til den.

Ved Siden af saadan i Forvejen tilvejebragt Musik (hvortil
endnu kom de talløse Variations sur un théme russe, suisse etc.)
hørtes i Virtuosernes Koncerter Improvisationer over Motiver, der i
Reglen opgaves af Publikum; ogsaa denne Genre var meget yndet,
men saare langt fra Mozarts og Beethovens Improvisationer,
forsaa-vidt som Virtuosen, som næsten undtagelsesfri Regel, kun benyttede
den til i fade Variationer uden nogen kunstnerisk Udarbejdelse eller
virkeligt Indhold at præsentere de Kunstfærdigheder, som udgjorde
hans særlige Styrke. Ogsaa slige Improvisationsnumre findes paa den
unge Liszts Koncertprogrammer.

Nutildags er disse Virtuoser glemte, som en Gang lagde
Musikverdenen for deres Fødder — og som skovlede Penge sammen, der
satte dem i Stand til at trække sig tilbage paa fyrstelige Landgaarde
eller anbragtes af dem i store Klaverfabrikker — glemte
gennem-gaaende lige til Navnene. Fra Koncertsalene er den Retning, de
repræsenterer, forsvundet eller findes kun i forædlet og forfinet
Udgave; den sidste „Virtuos", der optraadte offentlig, var vistnok
An-toine Kontski, der først døde 1899, men som i sine sidste Aar
var henvist til at koncertere fjærnt fra Musikens Centre, i Brasiliens
og i Sibiriens Provinsbyer. I Hjemmene dyrkes vistnok endnu
Virtuosernes Salonstykker og mest de tarveligste af dem (som Herzs,
Hiintens, Voss’, Oestens), men Klaverundervisningen er dog
heldigvis højnet saa meget, at Dilettanteleverne ikke saa dristig
som for et Aarti eller to siden optræder og brillerer med den Art
Klavermusik.

Virtuosernes Periode betegner en trist musikalsk Nedgangstid,
men den er ikke blottet for Interesse i kulturel Henseende, nøje
sammenhørende som den er med Tidens hele aandelige og sociale
Særpræg; at Virtuoserne næsten altid samledes og oftest endelig for-

lUustr. Musikhistorie. II. H)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0651.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free