- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
650

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

havde derhos levendegjort hos ham en Trang til at vende sig bort fra Verden
og dens Elende, en Længsel af mystisk Karakter mod noget Større, Renere og
mindre Omskifteligt, hvilket bl. a. gav sig Udslag i hans Ønske om at blive Munk —
et Ønske, hans Moder kun med Besvær fik neddæmpet. Og endelig øgedes denne
verdensfjendske Tendens ved en dyb Skuffelse i et smukt, ungt og purt
Kærlighedsforhold til en Komtesse St. Crig. Ud af disse sygelig sværmeriske
Tilstande, der en Tidlang endog kastede den unge Kunstner paa Sygelejet, blev
lian dog atter revet dels ved de politiske Bevægelser (i 1S30), der kaldte til
Live hans altid glødende Frihedstrang, dels ved Paganinis Optræden (1831),
der synes at have ført ham tilbage til Klaverspillet og Koncertsalen. Paganinis
dæmoniske Virtuositet æggede ham; han vilde yde noget Tilsvarende paa
Klaveret og han vilde bruge sin tekniske Fuldkommenhed i endnu højere Formaals
Tjeneste. Ved Siden af disse Indtryk modtog Liszt paa samme Tid — hvad der
ikke maa overses — Indtryk af Chopins Klaverpoesi og toneskønne Spil og af
Berlioz’ vildt romantiske, hensynsløst individuelle Kunst, der begejstrede Liszt
til at foretage en Klaverbearbejdelse af „den fantastiske Symfoni"’. Omgangen
med Paris’ Berømtheder førte i det Hele en Række aandelige Bølger ind over
hans modtagelige Sind. En Tidlang reves han med af Saint Simonismen;
Victor Hugo og hans Digtning nærede Romantikeren i ham, Lamennais
vedligeholdt hans mystiske, frireligiøse Hang, det, der gav sig Udslag i hans
følgende betydelige Komposition: Hannonies religieuses et poetiques1) (1834). Og
endelig var han i de adelige Saloner eller i George Sands ubundne Hjem, hvor
saa megen Aand og aandelig Oprørskhed havde Samlingssted, Genstand for en
forgudende Dameverdens Hyldest, den han alle sine Dage var saare følsom
overfor. Intet Under heller, at Kvinderne laa for dette skønne, stolte, sværmeriske
og bedaarende unge Genis Fødder!

Den af Liszt foretrukne blev Grevinde d’Agoult (senere kendt som
Forfatterinden Daniel Stern). I Beundring og Hengivenhed for Liszt forlod hun sin
Mand, opgav sin sikre sociale Stilling og fulgte Liszt i et frit Ægteskab. Følgen
af dette Forhold var, at Liszt forlod Paris, levede stille dels i Nohant (hos
George Sand), dels i Géneve, optaget af Kompositionsgærning og litterære Sysler
og i fulde Drag nydende Hjemmets Lykke — hvor to Børn voksede op, den ene
Gosima blev Bulows og senere Rich.Wagners Hustru —og den snart
stor-slaaede, snart idylliske Schweizer-Natur, der altid fyldte ham med en mægtig,
tilbedende og frigørende Stemning. Den musikalske Hovedfrugt er den brogede
indholdsrige Samling Klaverstykker Annies de pélérinage (3 Bind); som Skribent
fremtraadte Liszt navnlig med en betydningsfuld Essay i Gazette musicals (1835),
De la situation des artistes, hvori han med frodig Veltalenhed kæmper for
Kunstnernes Selvagtelse og aandelige Dannelse og for Statens og Publikums
For-staaelse af Kunstnernes Stilling og Betydning. — Fra Genf drog Liszt (Vinteren
1836—37) til Paris for at kappes med Thalberg, en Væddekamp, der som
foran meddelt, delte Pariserne i lidenskabelige Partier — Liszts Modstandere
førtes af Fétis —, men bortset herfra fortsatte Liszt sin tilbagetrukne Tilværelse
i Genéve (hvor han nu var Lærer ved Konservatoriet), fra hvilken han blandt
andet (fra 1838) udsendte sine berømte Transkriptioner af Schubertske Sange —
i Løbet af et Par Aar udkom over 50. — I denne Periode falder endnu et Op-

’) Skrevne over Motiverne af Lamartines Digtning og indeholdende det skønne Bénédiction

de Dieu dans la solitude; endvidere Cantique d’am our, Invocation, Avemaria, Miserere d’apris

Palestrina etc. /

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free