- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
653

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anbefaling af sine egne Frembringelser) og til en fornyende Genoptagelse af sin
Komponislgærning.

Naar hans Kompositioner fra dette Tidspunkt antog en forandret Karakter,
da skyldtes dette vistnok væsentlig en bevidst Venden-sig fra
Virtuoskompositionerne — allerede indledet i Années de pélérinage og Harmonies religieusee —
og derhos en Liszt iboende, stedse voksende ideal Stræben. Men betydelig
Indflydelse ogsaa paa Komponisten Liszt havde den Kvinde, der i disse Aar stod
ved hans Side: Fyrstinde Caroline Sayn-Wittgenstein, en højtbegavet, fint-

Fig. 172. Fra den første Lohengrin Opførelse (Slutningen af 1. Akt).

dannet og lærd Dame, hvis Temperament imidlertid synes at have tenderet
mod en mystisk eksalteret Overjordiskhed. Der var i Liszts Natur noget hermed
Beslægtet, der fik øget Vækst ved Berøringen med den ham inderlig hengivne,
ja forgudende Kvinde, uden at derfor Liszts mere jordiske Tilbøjeligheder
ganske kvaltes. Hvad Udslag disse Tilbøjeligheder gav sig, fandt Fyrstinden sig
med engleagtig Taalmodighed i, efterat hun — brydende med sin ødsle og
usympatetiske Ægtefælle — ganske fordomsfrit havde taget Ophold hos Liszt i Weimar,
hvor dette Forhold trods Hoffets delvise Protektion og Liszts mægtige Indflydelse
vakte det lille Borgerskabs allerhøjeste Forargelse. Det var Fyrstinde
Wittgenstein, der bestyrkede Liszts Tanke om at hellige sig til Komposition i større
Stil end hidtil, og det vides, at hun direkte foranledigede ham til at skrive den
symfoniske Digtning Ce qu’on entend sur la montagne (efter V. Hugos Digtning) og
Dantesymfonten. Men man aner ogsaa hendes højtstemte Temparements Indflydelse
bag hele Rækken af de symfoniske Digtninge. der alle har et pathetisk og
litterært Underlag, ofte hentet fra Digtningens højeste Sfære (saaledes fremdeles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free