- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
676

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

cois Prume 1816—49), den feterede Komponist af et flovt, sentimentalt
Salonstykke: La niélancolie, Emil Sauret (f. 1852), Martin Pierre Marsick (f. 1848)
for Tiden Konservatorielærer i Paris, César Thomson (f. 1857). Som født
Nederlænder og Elev af Konservatoriet i Bruxelles kan ogsaa her nævnes
Henri Petri (f. 1856), der senere studerede i Tyskland (hos Joachim) og nu
er Koncertmester i Dresden samt — som Elever af Massart — Polaken Henri
Wieniawski (1835—80), en rigt begavet Virtuos og temperamentsfuld Eøinpi>
nist, der efter en glimrende Rejsetid kaldtes til Bruxelles for at afløse Vieuxtemps
og som døde i Fattigdom i et Hospital i Moskva — og Bøhmeren Franz
Ondri c z e k (f. 1859), der paa talrige Koncertrejser har skaffet sig et anset Virtuosnavn.

For Tiden staar den belgiske Violinskole under den glimrende Tekniker og
fortræffelige Kunstner Eugéne Ysayes (f. 1858) Tegn. Denne, en Elev
afVieux-temps. er Førstelærer i Violinspil ved Bruxelles Konservatorium og derhos en
udmærket Orkesterdirigent. —

Uagtet der gennem Joseph Bøhm, der var Elev af Pierre Rode, bestaar
en vis Forbindelse mellem den tyske og franske Violinskole, har den førstnævnte
— der alt i Forvejen talte udmærkede Violinspillere som Schuppanzigh,
Mayseder, Maurer og Bohrer — dog sit særegne Præg, det der navnlig
paatryktes den af Ludwig Spohr.

Spohrs Livsførelse, Værker og Komponistpersonlighed er omhandlet foran
p. 470—77. Om hans Violinspils høje Udvikling og Mesterskab udtaler en
Samtidig, Kritikeren Rochlitz: Fuldkommen Renhed, Sikkerhed, Præcision, den
mest udmærkede Færdighed i alle Arter af Buestrøg og alle de forskellige Klange
og den mest utvungne Beherskelse af alt Teknisk, det gør ham til en af de
dygtigste Virtuoser. Men Sjælfuldheden i hans Spil, Fantasiens Flugt, Ilden,
Sartheden, Inderligheden, den fine Smag og Indsigten i at gengive de forskellige
Kompositioner hver i sin Aand: det gør ham til den sande Kunstner. — Hvad
Spohr navnlig udmærkede sig ved og stræbte at meddele sine Elever, var den
skønne Tonedannelse og det ægte kunstneriske Foredrag, der benyttede
Virtuositeten som Middel i Fortolkning af Tonedigtet og ikke gjorde den til eget
For-maal. Derfor blev den tyske Violinskole lige fjærn fra Paganiniske Tusindkunster
og fra den franske Skoles skarpt pointerede Bueførelse og pikante Detailleren.
Fordringen var en fuldkommen sikker, overlegen og sund Teknik, en stor
sangbar Tone (Spohrs Spil mindede, betegnende nok, Italienerne om de
før-paganini-ske Violinspillere) og et Foredrag, der gengav Kompositionens Stemning og Stil
i sluttet Helhed. Der var for denne Skole ikke særlig Brug for selvskrevne
Virtuosstykker, og saaledes hævede den ogsaa i saa Henseende Koncertniveauet.
Spohrs Violinkoncerter stillede vistnok betydelige Krav til Tekniken, men de
tilfredsstillede ved Siden deraf i høj Grod de rent kunstneriske Fordringer og de
var i lange Tider Mønstre for tysk Violinmusik.

Spohrs bekendteste Elev var Ferd. David (1810—73), der som Ven af
Mendelssohn kaldtes til Leipzig, hvor han blev Koncertmester i Gewandhaus og
Lærer ved Konservatoriet. Hans Autoritet var stor og Leipzig en Tid lang
Højskole for Violinspil. Davids egel Spil synes at have fjærnet sig noget fra Spohrs
Stilrenhed, men som Lærer var han i hvert Fald fortræffelig, og hans
Violinskole har ved sit praktiske Anlæg og de mange fremadskridende Øvelseseksempler
været en af de mest benyttede. — Blandt Davids Elever maa særlig August
Wilhel,mj (f. 1845) nævnes. Hvad der udmærker denne Kunstners Spil, er et
Overmaal af teknisk Formaaen og en sjælden stor og udtryksfuld Tone. Wilhelmj,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0704.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free