Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Selvstændighedskamp. Naar senere Wagnerforfattere har villet nedsætte Minna
Planer for derigennem at hæve Cosima Wagner, er det dog en Smule
tendentiøst; og det maa navnlig ikke glemmes, at Minna bar hele
Modgangens Lod ved den nervøse og sikkert lunefulde unge Kunstners Side, medens
Cosima blev den sejrende Mesters Hustru. Ægteskabet med Minna Planer, der
Fig. 189. Ungdomsbillede af Wagner.
var barnløst, varede i fem og tyve Aar og endte med Skilsmisse 11861). For
Wagners kunstneriske Udvikling har det næppe haft nogensomhelst Betydning.
1 sin hidsige Tilværelseskamp gjorde Wagner et næsten fortvivlet Forsøg
paa at faa Scribe til at forfatte en Tekstbog til sig i det fjærne Haab, at dette
skulde føre til en Opførelse paa den store Opera — Resultatet blev intet andet
end et høfligt Svar fra Scribe til den ham fuldstændig ubekendte Musiker. Heller
ikke Planen til en komisk Opera efter Tusind og en Nat blev til Virkelighed, ti
— som Wagner selv beretter — han mærkede, at han var ifærd med at glide over
i en helt Adarnsk Genre; den stadige Beskæftigelse med tomme Auberske,
Adam-ske og Belliniske Partiturer gjorde ham led ved denne letsindige Operastil, og
Theaterforholdene — i Riga, hvor han ved Dorns Hjælp var blevet Kapelmester
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>