- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
703

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Wittgensteins Bolig — under Opholdet her skal Wagner have overværet en
Prøve paa Tannhaiiser og gjort et ilsomt Besøg paa Wartburg, men forat
und-gaa Forfølgelse maatte han (med falsk Pas) over Grænsen til Schweiz. Inden
han slog sig ned der, gjorde han efter Liszts Anvisning en Rejse til Paris, men
her viste der sig ingen Chancer for ham, og han vendte tilbage forat tage
Ophold i Ziirich, hvor han beholdt sit faste Kvarter i henimod en halv Snes Aar.

Richard Wagner drog ikke ind i Ziirich som en slagen Mand,
hverken den fejlslagne Omvæltning eller hans egen skæbnesvangre
Stilling som fredløs Mand havde kuet hans Sind; det var
tværtimod saa lyst, frejdigt og frigjort som nogensinde, nu da alle Broer
var brudt af. „Intet kan jeg sammenligne med den Følelse af

Velbehag, som gennemtrængte mig, efterat de første smærtelige
Indtryk vare overstaaede; jeg følte mig fri for en Verden af plagende,
stedse uopfyldte Ønsker, fri for Forhold, i hvilket disse Ønsker
havde været min eneste aandelige Næring! Da jeg, den bandlyste
og forfulgte, kunde sige Verden, at jeg, Kunstneren, foragtede
denne saa skinhelligt for Kunst og Kultur bekymrede Verden, og
at der i alle dens Livsaarer ikke flød en Draabe kunstnerisk
Blod1), da følte jeg mig for første Gang i mit Liv fuldt ud fri, frelst
og munter, uagtet jeg ikke vidste, hvor jeg skulde skjule mig
den næste Dag for at faa Lov at aande Himlens Luft."

Fyldt af denne stærke og midt i Nederlaget stolte Stemning
kunde Wagner vel have Kraft til at beskæftige sin Aand med de
store Idéer, der begyndte at faa Liv i hans Sjæl og optage hans
Fantasi. Men forinden stansede han et Øjeblik forat klargøre for
de faa, der „interesserede sig for hans kunstneriske Væsen" og for
sig selv, hvilke Anskuelser der hidtil ledede hans Kunstnergærning,
og hvilke Maal han havde sat for den — „ti ellers stavrer vi alle
tilsammen omkring i et modbydeligt Halvmørke, der er værre end
den absolute, bornerede Nat" (Brev af Septbr. 1849 til Vennen
Uhlig). For en Tid afløstes da Musikeren Wagner af Forfatteren,

han lod den tone. Vidunderligt! — i det Øjeblik, da jeg blev hjemløs, vandt jeg det
virkelig længselsfuldt haabede. overalt paa urette Sted søgte og aldrig fundne Hjem for min
Kunst.“ — Liszts begejstrede Broschurer om Tannhaiiser, Lohengrin og Den flyvende
Hollænder bidrog ogsaa til at vække Opmærksomheden for Wagner, ja til at sætte hele
Wagner-Spørgsmaalet i Bevægelse.

1) Til Sammenligning kan anføres disse lidt ældre, meget karakteristiske
Brevlinjer: Jeg er saa fuld af den dybeste Foragt for vort nu herskende
Theater-væsen, at jeg i Følelsen af ikke at kunne forbedre det, ikke nærer noget
mere levende Ønske end helt at kunne sige mig løs derfra — — — idet
jeg i vort Theaters elendige Beskaffenhed maa se den fuldkomne
Forhaa-nelse af mine Bestræbelser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0731.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free