- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
723

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Misfornøjelsen med Wagners Indtrængen stor, og demonstrativt
forlangte den gamle Fr. Lachner (se foran pag. 579) sin Afsked som
Kapelmester1). Snart voksede den mod Wagner rejste Bevægelse
saa stærkt, at Kongen opfordrede Wagner til at forlade Miinchen
forat undgaa alle Ubehageligheder for dem begge. Hermed opgaves
ogsaa de paabegyndte Planer om et Miinchener Festspilhus for
Wagners Værker2). —Wagner tog — atter i en Art Landflygtighed — paany
Ophold i Schweiz, i Triebschen ved Luzern. Her, hvor han endelig
fandt Fred og levede i harmoniske Omgivelser, fuldendte han
Partituret til Die Meistersinger in Niirnberg, der var paabegyndt under
saa trange Livskaar uden paa noget Punkt at bære Præg deraf: et
stolt Vidnesbyrd om, hvor mægtig denne Kunstner ævnede at svinge
sig op over selve det tristeste Hverdagsliv!

Ved Wagners, Bulows og Hans Richters Fællesenergi lykkedes
det forholdsvis hurtig at faa Mestersangerne færdig til Opførelse i
Miinchen; denne fandt Sted den 21. Juni 1868 (med Fr. Betz
som Hans Sachs og Mathilde Mal linger som Eva). Der var
ofret store Summer paa Dekoration og paa Iscenesættelse, og
Forestillingen havde draget mange og berømte Folk til Miinchen — for
Wagner blev den en sand Triumf: fra Kongens Loge modtog han
— til Aristokratiets store Forargelse — Publikums begejstrede
Hyldest. Til en Begyndelse kunde Kritiken da ikke stille noget op
mod dette Held, men snart fulgte Beckmesser-Kritiken: det var et
„dramatisk musikalsk Humbug", „en grufuldere Kattemusik kunde
man ikke høre", Forspillet var et Musikstykke „præget af pinligt
Kunstleri og af ligefrem brutal Virkning" (Hanslick), „Partituret var
absolut formløst, en bevidst Opløsning af al fast Form. Tænkt
som Regel vilde Mestersangerne betyde al Musiks Ende" (Hanslick).
I Berlin fulgtes Førsteopførelsen senere med en saadan Hyssen, Piben,
Hylen og Larmen, at det efterhaanden blev umulig at skælne tyde- *)

*) Man gik saa vidt i Musikerkredse, at man beskyldte Wagner for at være
Skyld i Schnoor v. Carolsfelds Død — der kort efter indtraf — den skulde
nemlig være forvoldt ved Overanstrængelse i det umulige ZVtøanparti.

2) At Munchnernes Holdning saaledes førte til, at Bayreuth blev Hjemstedet
for Wagners Dramaer til baade kunstnerisk og økonomisk Skade for
Miin-chen, følte dennes Indbyggere efterhaanden klarere, og der var derfor god
Bund for Intendant v. Possarts Bestræbelser for at faa grundlagt et
Wagner-theater i Miinchen. Et saadant aabnedes under Navn af
Prinzregenten-Theuter i Aug. 1901 med en Opførelse af Mestersangerne. Det byggedes
ganske efter Bayreuther Theatrets Mønster.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0751.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free