- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
729

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Privatopførelse af hin Ungdomssymfoni, hvormed han debuterede i
Gewandhanskoncerterne (og nedlagde dermed for stedse Taktstokken)
samt beskæftigede sig med
Planerne tilde næste
Festspil — da Døden
overraskede ham mere pludselig,
end man kunde have anet
det. Gondolieren ventede
just nedenfor Wagners
Bolig, Palazzo Vendramin,
forat føre Mesteren den
sædvanlige Fart gennem
Kanalerne, da
Tjenestepigen, der vilde melde dette,
fandt Wagner liggende
bevidstløs i sin Stue —
efter en kort, men smærtefuld Dødskamp opgav han Aanden. Det
var den 13. Februar 1883. Wagners Lig førtes til Bayreuth og
begravedes i Wahnfrieds Have.

Fig. 202. Palazzo Vendramin.

Richard Wagner havde selv den Tro, at han skulde blive
halvfemsindstyve Aar gammel, og han udtalte i sin sidste Levetid
ofte, at selv dette Spand af Tid ikke vilde tilstrække til at
virkeliggøre alle hans Idéer. Hvilke disse Idéer vare, derom ved man intet
sikkert. At han tumlede med Planer baade til et Musikdrama af
buddhistisk Indhold og til musikæstetiske Skrifter, anses dog for
givet. — Uagtet der nu intet blev af disse Planer, maa det siges,
at Wagners Liv og Gærning ligger for os i en sjælden og
harmonisk Afsluttethed. Og hans Skikkelse staar som en af de
mærkeligste i Musikens Historie. Mærkelig dels ved sin Universalitet, der
var større end nogen anden Tonekunstners, thi Wagner var jo ikke
blot Musiker, men tillige Digter, æstetisk og filosofisk Skribent,
Orkesterleder, Sceneinstruktør, ja Skuespiller. Og mærkelig ved sin
forbavsende Udviklingsduelighed. Kun hos Beethoven kan paavises
en lignende Udvikling, der lader en absolut Forskel bestaa mellem
de første og de sidste Værker. Mellem et Blad af Ah’eraø/partituret
og et af Tristan og Isolde eller Parsifal er der ikke blot en
musikalsk teknisk Forskel (og det uagtet visse melodiske og harmoniske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0757.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free