Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
filosofiske Anskuelser i Tiden omkring og efter 1849. Rhinguldet
var Symbol paa den lave, industrielle, pengebegærlige og
penge-trællende Verden, Alberichs Forbandelse af Rhinguldet var saa at
sige Wagners Selvoplevelse1), og Afslutningen var den optimistiske
Drøm om Fremtidslykke for bedre Mennesker i en bedre Verden. I
den Skikkelse, hvori vi nu kender Nibelungenring — med talrige
Ændringer navnlig i Wotans og Briinhildes Skikkelser —, betegner
Rhinguldet vel noget lignende, men det er som Symbol dybere set;
det er det Schopenhauerske: Vilje til Livet. Om dette Symbol paa
Livsnydelse og Herskermagt staar en frygtelig, hidsig og oprivende
l) I et Brev til Liszt hedder det: Rheingold er færdig . . . med sandt
Fortvivlelsesraseri har jeg fortsat og sluttet. Ak, ogsaa mig omspændte
Guldets Forbandelse. Jeg tænker mig, at min Musik er frygtelig!
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>