- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
740

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kamp. Men Forbandelser klæber ved Ringen, Drab efter Drab følger
dens skiftende Bane og den, der besidder den, maa forsage
Kærligheden. I Rækken af disse Dramaer har Wagner gennemgaaende
med stor Skarpsind. Kyndighed og genial Fantasi, undertiden dog
noget søgt og spekulativt, benyttet eller frit omdigtet og
kombineret det overleverede digteriske og mytiske Stof. Og han har
ævnet at frembringe en beundringsværdig dramatisk Stigning i disse
fire Dramaer, der staar som en mægtig Firesats-Symfoni: Eheingold
som Indledning —Walkure som Adagio — Siegfried som Scherzo og
Götterdämmerung som den ophøjede Afslutning, i hvilken
Brunhilde i dybeste Kærlighedsnød giver sig selv Døden paa sin Elskedes
Baal og bringer Verden og Guderne Forløsning ved at tilbagegive
Rhindølrene Ringen. Denne frivillige Fornægtelse af Viljen til Livet
fører Götterdämmerung (Ragnarok. Livsmagternes Formørkelse) med sig.

Det er umuligt her at komme ind paa den Rigdom af Idéer,
Tanker, Stemninger og dramatiske Virkninger, der rummes i denne
storslaaede Trilogi, hvis Digtnings Betydelighed ogsaa betegnes
derved, at Litteraturhistorikerne har maattet medtage den i deres
Fremstilling af den tyske Litteratur. Uden nærmere Detailleren maa dog
her henpeges paa den aandfulde Maade. paa hvilken Wagner i
Skildringen af Siegfried har optaget Momenter af Æventyret om Svenden,
der drog ud for at lære Frygt at kende1), paa den geniale og
dristige Maade, hvorpaa i Rheingold Stoffet er sammensmeltet af
Edda-ernes og Völsungesagaens Beretninger om forskellige uafhængige
Begivenheder, og paa den dybsindige Udnyttelse af Wotanskikkelsen,
der nu staar som Trilogiens Midtpunkt, medens Guden oprindelig
kun indtog en tilbagetrukken Stilling. Selv i Götterdämmerung,
hvor Wotan ikke mere optræder direkte, føles hans store Skikkelse
bag Handlingen (jfr, Waltrautes Sendelse og Briinhildes sidste
Scene). Men i Beundringen for dette Musikdrama bør og kan man
ikke overse, at Wagner sikkert for ofte lader sig forlede til — hvad
Gjellerup kalder „hans Skødesynd" — abstrakte metafysiske og
altfor vidtløftige Betragtninger, der ikke blot skader den dramatiske
Udvikling, men ogsaa staar uvirkeligt og uharmonisk til det
sagamæssige Stof. Imidlertid bærer Wagners ejendommelige Teknik oftest
over disse Scener, ja kan forlene dem med et betydeligt musikalsk
Værd, og det skal være en kyndig og fintfølende Kunstner, hvis

l) Jfr. Siegfried 3. Akt 2. Afdi.: Ira Schlafe liegt eine Frau, die hat mir das

Furchten gdernt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0770.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free