- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
749

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ingen har før eller siden behandlet Orkestret saa skønhedsmættet,
saa fuldt og mægtigt brusende, saa vildt kæmpende, saa dybt
klagende, saa frisk duftende, saa fantastisk malende, saa overjordisk
sværmende, saa sødt sansedaarende. Man har talt om denne
Instrumentations Brutalitet og sammenlignet den med en Makarts
Farveglimmer; intet kan være mere misvisende. Klangens Renhed
og Fornemhed er just den højeste Lov for Wagners
Instrumentation, og for tomt udvendig Effektjagen kan han siges ganske fri.

At hans svulmende og gærende Orkestration paa Dramaets mægtige
afgørende Steder kan stige til døvende Kraft og Pathos, der river
alt med sig, kan af ingen forstandig forveksles med Brutalitet.
Saaledes optaarner ogsaa en Shakespeare sine Dramaers højeste
Stigning. — I Wagners Orkestration hersker nu ikke blot den frigjorte
Fantasi og dramatiske Poesi, men tillige den mest gennemtænkte
og vel beregnede Kunstfuldhed — en vidunderlig Forening af Ind- |
skydelse og Overlæg. Derfor faar hver musikalsk Idé den rette
orkestrale Iklædning, hvert Instrument udnyttes kyndigt og
opfindsomt til det yderste af sin Ejendommelighed, og derfor er det saa
taabeligt at tale om den øredøvende, Sangerne ødelæggende
Instrumentation. Tværtimod, ved en velforberedt Wagnerforestilling med
forstaaende og ævnerige Sangere vil Orkestret langtfra at formindske
eller udviske Indtrykket af Sang og Drama netop forhøje det. Og
vel er det værdt at lægge Mærke til, hvorledes Wagner, uden at
gøre Brud paa den musikalske Logik, neddæmper eller ganske
afbryder sit Orkesters Strøm, naar afgørende Ord forekommer, der
ikke blot skal høres som Sang, men klart förstaas efter deres
Mening. Wagners Instrumentationskunst er beundringsværdig; det vil
være vanskeligt nogetsteds at paapege en Lyde.

Hvis Wagner nu — hvad ikke skal nægtes — har stillet store
Krav til Orkestret, saa er i hvert Fald hans Fordringer til Sangerne
endnu større, og navnlig maatte de forbløffe paa den Tid, de først
stilledes. Han giver Operasangeren lidet af det, der behager —
Sangeren og Publikum. Han forlanger af ham en inderlig
Forstaa-else, en dyb dramatisk Ævne og en uselvisk Hengivelse i
Musikdramaet. Vel er Wagners Operaer og Musikdramaer ingenlunde
saaledes fri for umiddelbart melodiøse Afsnit, som man har villet
give det Udseende af, og selv i hans senere Værker finder vi straks
tilgængelige, viseformede Stykker (saaledes i Valkyrien, i Siegfried og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0779.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free