Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
stodes, dette vilde være umulig med den gamle Operamelodi, medens
Talemelodien netop tjæner dette Formaal.
Sin mest udprægede Form tager denne strømmende, uafsluttede
Talemelodi maaske i Tristan og Isolde, men ogsaa hele
Nibelungen-ring bæres deraf, om end Talemelodien har faaet noget mere kon-
Fig. 208. Rich. Wagner (Portræt fra hans senere Aar).
cist og afsluttet, medens Mestersangerne og Parsifal tildels har en
noget anden Karakter (selvom Talemelodien gennemtrænger det Hele),
det første Værk ved sine Viser, der naturlig opstaar at Stoftet og
den middelalderlige snirklede Musiceren, det andet ved sin
fremtrædende Korlyrik.
I Overensstemmelse med sine Theorier maatte Wagner iøvrig
efter-haanden komme ganske bort fra Anvendelsen af Kor i sine Operaer og
Dramaer. Endnu i Tannhaiiser og Lohengrin findes Afsnit helligede de
traditionelle. Dramaet i og for sig uvedkommende Kor — men snart
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>