- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
754

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ning. Dette turde dog være at drage for snævre Grænser for
Wagners Værk og Betydning.

Overhovedet bliver det, naar man — forladende det mere
tekniske Synspunkt og endnu kun lige pegende paa andre
Ejendommeligheder som den „nervøst moderne" Rytmik og den særegne rige
Figuration — betragter den stolte Række af Wagners Værker,
vanskelig at gøre et Valg deriblandt eller paavise alle Omraader,
som hans Geni beherskede. Hovednerven i hans kunstneriske
Begavelse, den dramatiske Fantasi, satte ham i Stand til at skildre i
musikdramatisk Form alle Situationer, alle Stemninger, og til at
levendegøre alle Billeder fra det overjordisk forflygtigede og sarte
til det plumpe, raa og slibrige, fra det stolt pathetiske til det
latterlig kejtede og jordbundne, fra det brusende lidenskabelige til det
ømt og ydmygt hengivne — saa store Modsætninger, saa megen
Vekslen, som hans Digtning indeholder, saa trofast og malende
følger hans Musik. Og med sin dramatiske Fantasi besidder
Wagner en Karakteriseringsævne, som i Kraft og Mangfoldighed overgik
det meste af, hvad Operaen hidtil havde ydet. Hvilken Mylr af
forskelligartede Skikkelser, hvor er de ikke blot givne klart og
sikkert i første Plan, men ogsaa uddybede i alle Enkeltheder, fulgte
i alle Nyancer, iagttagne med kunstnerisk Opmærksomhed og
For-staaelse og skildrede med ikke mindre Ærlighed end Begejstring!
„Anslaa ikke Reflektionens Magt for lavt, det bevidstløst producerede
Kunstværk tilhører Perioder, der ligger fjærnt fra vor“ — disse
Ord, som Wagner tilraabte de unge Kunstnere, kan vel slaa som
Motto for al hans Gærning, men finder særlig Anvendelse paa hans
Karaktertegning, der er udsprungen af et moderne Genis Forening
af Overlæg og Henførelse. I hvert Værk har Wagner ført nye
Skikkelser frem, det vilde da være nødvendig at gennemgaa hele
Rækken deraf, om man udtømmende skulde paapege
Karaktertegningens Ypperlighed; noget saadant tillader ikke denne Fremstilling,
det maa være nok eksempelvis at henpege paa den slaaende
Forskel mellem Kvindeskikkelserne eller paa den glimrende og
dybsindige Særtegning af Figurerne i anden Række som Ortrud og
Telra-mund, Kurneval, Mime, Hagen, Pogner, Gurnemanz o. s. fr. Man
har paastaaet, at Wagners Skikkelser altfor ensformig er holdt i
pathetisk Stil — med omtrent ligesaa lidt Grund som de øvrige
talløse Anker mod hans Værk. Thi vel var der mulig nok et vist
Hang hos Wagner til det pathetisk højstemte, men de Æmner, han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0784.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free